Az Isle of Man TT, teljes nevén Isle of Man Tourist Trophy a legnagyobb hagyománnyal bíró motorverseny, melyet már 1907 óta megrendeznek. A verseny talán a leglátványosabb és legveszélyesebb motorverseny a világon, ezt az eddig több, mint 240 haláleset is bizonyítja. Gyakorlatilag minden évben életét veszti valaki az itt rendezett versenyeken, így az esemény biztosítása is nagy kihívás.

Mindenek előtt, aki nem tudja miről van szó, nézze meg ezt a videót és talán nem is kell magyarázni tovább, miért is akkora kihívás az egészségügyi ellátás évről-évre a helyszínen.

Az Isle of Man rengeteg embert vonz, a pálya mentén gyakorlatilag bárhol megállhatunk nézni a versenyt, így a versenyzőkön kívül a nézelődők is komoly veszélyben vannak. A verseny pedig egyre veszélyesebbé válik, jól mutatja ezt az is, hogy míg 1911-ben 80km/h, 1957-ben 160km/h, 2010-ben már 210km/h volt a legnagyobb átlagsebesség egy kör alatt, hangsúlyozom: átlagsebesség, a nem versenyre épített pályán. A helyzetet az is bonyolítja az ellátók szemszögéből, hogy az úgy nevezett "Mad Sunday" alkalmával megnyitják a hegyi szakaszt a több ezer amatőr motoros számára is.

flying marshall Isle of Man TT 2010

Motoros mentők a versenyen (a kép innen van)

A növekvő veszély, tömegek és a követelmények miatt az itt egészségügyi ellátást biztosító szolgálatok nagy gyakorlatra tettek szert. A pálya mentén mintegy 100 azonnali beavatkozásra képes ellenőrző pontot alakítanak ki, ahol mind alap, mind emelt szintű ellátásra képes szakszemélyzet teljesít szolgálatot.

Ahogy az elvárható nem csak földön, de levegőben is jelen kell lenni, így 2 helikopter áll készültségben a 2 hetes verseny teljes ideje alatt. Minden esetben, ha valamelyik kijelölt helyen balesetet észlelnek, a helyi irányítóközpontot értesíteni kell, akik azonnal indítják a helikoptereket, amik akkor fordulnak csak vissza, ha a helyszínen lévő orvos (vagy erre kijelölt szakember) nem látja szükségesnek az azonnali légi szállítást. A helikopterek egyenként 7 millió forintos felszereléssel vannak ellátva, aneszteziológus szakorvossal és/vagy mentőtiszttel a fedélzetükön. Egyszerre 2 sérült szállítása lehetséges mindegyik gépen.

A helikopterek átlagosan 5-6 perc alatt érnek ki a helyszínekre és a leszállástól számítva, a sérültek stabilizálásán át, a helikopterbe helyezésükig 10 perc telik el, ami igen jónak tekinthető. A sérültek mindent összevetve tehát átlag 20 percen belül magas szintű kórházi ellátásban részesülhetnek a helyi kórházban.

26th August 2004.

Helikopter a versenyen (a kép innen van)

Elmondható talán, hogy a verseny biztosítása is van olyan izgalmas és kihívásokkal teli, mint maga a verseny. Aki, szeretne, itt akár jelentkezhet is a csapatba.

Forrás: Trauma on the Isle of Man (1993): R. G. Hackney FRCS, G. Varley FRCS(Ed), D. Stevens FRCR and A. Green FRCS Princess Mary's Hospital, Royal Air Force Halton, Aylesbury, Bucks, UK (.pdf) | www.mms.org.im

      

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr314975064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.20. 20:32:04

Kell is rendes EÜ biztosítás ha jól olvasok mindent!