H.Károly 2012.05.14. 18:52

Human error

Pénteken állt bíróság elé az a fiatal doktornő, aki tavaly februárban egy rosszullévő cukorbeteg vércukormérőjén a high (HI), azaz rendkívül magas jelzését hibaüzenetnek vélte, majd a betegnek kristálycukros vizet adott. A férfi néhány órával később meghalt. A 27 éves P. Nóra szerint nem egyedül ő tehet róla, hogy félreértelmezte a digitális kijelzőn megjelenő két betűt, szakmai felügyelet nélkül hagyták dolgozni kezdő rezidensként, ő megtette, amire szakmailag képes volt. Az elhunyt élettársa a tárgyaláson arról beszélt, hogy nem haragszik, inkább sajnálja a "kislányt", a bírónő pedig nem értette, hogy középfokú angol nyelvvizsgával hogyan nem lehet különbséget tenni a high és az error szók között. (Origo.hu)

A cikkre reflektál egyik olvasónk levelével:

Már nem vagyok rezidens, de három hónapig én is ügyeltem végzés után Bp-n. Se licence vizsga, se ántsz engedély, se felelősségbiztosítás. (Hogy ezek egyáltalán kellettek volna, azt akkor tudtam meg, amikor vidékre jelentkeztem ügyelni, és kérték.) Én magam mindig rettegtem, akkor voltam nyugodt, ha a gépkocsivezető mentőn is dolgozott. Hála Istennek, hogy nem történt semmi, aztán meg elmentem szülni. Vidéken meg már minden szabályosan ment.

A lány hibázott, amit hibázott (elég érdektelennek kell lenni ahhoz, hogy a nyári gyakorlatokon se kérdezze meg senkitől, hogy hogyan kell használni) de ami ügyelet szinten Budapesten van, az félelmetes. Az Ántsz annyi mindent tud ellenőrizni, az miért nem érdekli őket, hogy tele van az ügyeleti rendszer tojáshéjas fenekű rezidensekkel? Azóta is látom az ambulánslapokon a pecsétszámokból, hogy az előző évi széria ügyel.
Ja, hogy mást nem találnak 9000 forintért egy éjszakára? (bocs, ez hat évvel ezelőtti ár, aktualizálja valaki)

Hát csak ennyi, ez már régóta bökte a csőrömet, kár hogy meg kellett valakinek halnia, hogy érdekelni kezdje az illetékeseket.

Te mit gondolsz az esetről? Írd meg itt vagy a blog Facebook oldalán!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr924508401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diesel12 2012.05.14. 23:04:13

@vasgyuszi: gratulálok a rendkívül primitív hozzászólásodhoz. Büszke lehetsz a véleményedre, hiszen téged képvisel.

KenSentMe 2012.05.14. 23:22:34

Nem tudom, egyébként a teljes történetet olvasni (@Measurer: -től) még durvább, mint ezt a kiragadott epizódot a HI jelzéssel, nekem az jött le, hogy a kiscsaj nagyon nem volt képben, ráadásul nem is érdekelte, és a saját bizonytalanságát agresszióval és a magabiztosság imitálásával próbálta pótolni. Ez a létező leghalálosabb elegy ..

Az, hogy most a tárgyaláson keresztre feszítik, az nem lesz szép, de ennyi hibát elkövetni.. nem mintha mi nem hibáznánk eleget, de azért nem rohanunk vakon és fejjel a falnak..

farvik 2012.05.14. 23:26:39

Nálam az vágta ki a biztosítékot, hogy még bűnösnek se érzi magát a doktornő. Elsüllyedtem volna, ha rájövök, mit tettem... Nem ragozom, előttem már minden egyebet elmondtak.

Holdkóros Tónyó 2012.05.14. 23:34:13

Könnyű a butácska doktornőt hibáztatni, hiszen az adott helyzetben pusztán kicsike intelligenciára lett volna szüksége, hogy ne okozza valaki halálát. A valódi felelősök azok, akik a felsőoktatást megjegyzendő információk halmazává silányították. Készségek fejlesztése helyett adatok memorizálásával lehet jó eredményt elérni, így történhet, hogy egy funkcionális analfabéta orvosi diplomát kap, mert képes volt egy éjszaka alatt 800 oldalt beseggelni xy vizsgára.

Taragia Mark 2012.05.14. 23:41:22

Évek óta szorgalmazom, hogy csak magyar nyelvű szoftverrel vásároljunk orvosi mérőeszközöket. Nemcsak a vércukor mérő nem tud magyarul, de egyéb diagnosztikai mérőműszerek közül sok szintén nem.

A versenyképességre törekvő cégek már figyelnek, és választhatóvá teszik a szoftver nyelvét.

Taragia Mark 2012.05.14. 23:44:29

@VRbagoly:
"nekem az jött le, hogy a kiscsaj nagyon nem volt képben, ráadásul nem is érdekelte, és a saját bizonytalanságát agresszióval és a magabiztosság imitálásával próbálta pótolni. "

Pont ez a viselkedés jelzi, hogy maga alá csinált kínjában, és nem tudja jóvátenni soha "

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.14. 23:45:41

"a bírónő pedig nem értette, hogy középfokú angol nyelvvizsgával hogyan nem lehet különbséget tenni a high és az error szók között."

A kedves bírónő olyan hülye, mint egynémely rendőrök, ha ezt komolyan így adta elő.

A "Hi" az lehet "High" ugyanúgy, mint "Hiba".
Más kérdés, hogy egy orvosi diplomával rendelkező egyéntől az ember elvárná, hogy gondolkodjon: vajon angol vagy magyar nyelvű gép van-e a kezében...

2012.05.14. 23:45:51

@_Molly: "Fontos megjegyezni, hogy abban az esetben, ha cukorbeteget találunk zavar állapotban és nem tudjuk pontosan eldönteni, hogy magas vagy alacsony a vércukorszintje (mert pl. nem áll módunkban, hogy vércukormérővel azt megmérjük), akkor minden esetben cukrot kell adni a betegnek! A magas vércukorszint esetén a cukor által kismértékben emelt vércukorszint kevésbé rontja a beteg állapotát, mint amilyen haszna annak van, ha egy alacsony vércukorszintű betegnek normalizáljuk a paramétereit."

Tehát a HI jelzés értelmezésétől függetlenül, helyesen járt el. A szakirodalom szerint a túl magas vércukorszint azonnali, kórházi beavatkozást igényel, tehát nem ambulánst!

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.14. 23:49:49

@Könnyen elkaptuk, uram!: hm.
Heteken át éltem 20 körüli cukorral! Amikor elmentem végre a dokihoz, napokig kellett várni a laboreredményre (jó, ez a saját hülyeségem is volt, annyira rettegtem a tűtől akkoriban, hogy inkább választottam a vénás vérvételt, mint a dokinál az ujjból vett vért)

2012.05.14. 23:50:21

@Holdkóros Tónyó: Igaz, igaz. Bár a képet árnyalja, hogy Angliában a nem angol anyanyelvű orvosoknak nyelvvizsgát akarnak kötelezővé tenni. Az ok: egy német orvos a hiányos nyelvtudása miatt nem jól értelmezte a gyógyszer adagolását, a beteg meghalt. Kérdés: miért nem írják rá az angol gyógyszerekre latinul is a hatóanyag nevét?

2012.05.14. 23:51:55

@A fidesz a betegek kiirtására készül:
Itt rohamról volt szó. A te esetedben gondolom, nem voltak rohamaid.

NIL7 2012.05.14. 23:53:38

Műszakiként gyakran hallottam a cinikus megállapítást: a szakmai gyakorlat egyenesen arányos a tönkretett berendezések számával. Lehet, hogy az orvostudományban is így működik ez.

Taragia Mark 2012.05.14. 23:56:58

@NIL7: Ismereteim szerint nem.
Kis gépeknél helybe jönnek betanítani, nagyoknál pedig tanműhelyekben kurzusonként oktatnak, és vizsgáztatnak.

2012.05.14. 23:59:26

@_Molly: "A magas vércukorszint leggyakrabban tehát az I. típusú betegség megjelenésekor észlelhető, de egyébként is főként az ilyen típusú betegeket érinti, hisz az ő szervezetük egyáltalán nem termel inzulint, ezért ha bármi miatt kimarad az inzulin beadása vagy más betegség miatt (pl. láz) nagyobb a szervezet inzulin igénye, akkor a szervezetük nem tud kompenzálni rövid ideig sem. A II. típusú cukorbetegeknél ez a rosszullét lényegesen ritkább.

Ez az állapot életveszélyes, intenzív osztályon történő ellátást igényel.

A másik típusa a magas vércukorszinttel járó állapotoknak még ma is gyakran halálos, az életet nagymértékben veszélyezteti. Ebben az esetben általában a II. típusú cukorbetegségben szenvedő betegek érintettek, főleg az idős, elhanyagolt betegeknél alakul ki, akik hosszú idő alatt, fokozatosan száradnak ki a nem megfelelő gondoskodás miatt. Tünetei: száraz, meleg, kipirult bőr, zavartság, majd eszméletvesztés, azonban a fenti rosszullétre jellemző acetonos lehelet ilyenkor hiányzik."

NIL7 2012.05.14. 23:59:55

@Taragia Mark: Akkor pedig csak egyetlen másik lehetőség van, hogy az a kutyaütő Orbán a hibás aki olyan minisztereket választ akik nem képesek rendet tartani a területükön. Monnyon le!

NIL7 2012.05.14. 23:59:55

@Taragia Mark: Akkor pedig csak egyetlen másik lehetőség van, hogy az a kutyaütő Orbán a hibás aki olyan minisztereket választ akik nem képesek rendet tartani a területükön. Monnyon le!

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2012.05.15. 00:09:08

A páciens a Praxis blogon leírt történet szerint beteg volt, hányt, ezért nem akart enni, és nem adott be magának inzulint. Az ilyen betegség eleve kisiklathatja a cukoranyagcserét, tök normális, hogy 1,5-szeres inzulinadag és csökkentett szénhidrátfogyasztás mellett is napokig 10-15 körül marad a cukorszint. Ezért alapból sokkal többször kell mérni ilyenkor. Ha pedig még rátesz azzal, hogy nem ad be inzulint, akkor még többször. Ő pedig nem mért. Ha erre képes volt 30 év cukorbetegség után, akkor ez bizony saját hiba még akkor is, ha esetleg menthető lett volna azonnali szakszerű ellátással. És persze ha menthető lett volna, akkor az orvos is felelős, de ez nem változtat azon, hogy a beteg sodorta magát életveszélybe a hanyagságával.

Miazmás · http://miazmas.blog.hu 2012.05.15. 00:12:33

@vasgyuszi:

OFF
Aki meg leírja, hogy "hibát vét", hát... Na jó, nem szóltam. :)
ON

shitgun 2012.05.15. 00:38:37

Döbbenetes az eset. Én azt nem értem, miért nem kérdezte meg, hogy mi az a "hi", egy mondat, egy perc, és megvan a válasz. Nem bűn nem tudni valamit, kérdezni ingyen van, főleg, ha egy súlyos betegről van szó. Nem akarok általánosítani a fiatal kislányokról meg az egyetemi képzésről, de olyan fejek jönnek ki az egyetemekről, hogy félelmetes. Fiatal jogászkislányokkal dolgozom, és olyanokat kérdeznek, hogy félelmetes, pl. melyik országban van Kiev, vagy hogy Egyiptomban milyen nyelven beszélnek. De legalább megkérdezik, mondjuk ezen nem múlnak emberéletek.

kermi 2012.05.15. 00:38:59

Láttam már pár vércukormérő kütyüt, de még egyik sem "beszélt" magyarul. Számomra a sztoriból az derül ki, hogy a kezdő orvos hölgy még nem látott működés közben ilyen műszert. Mert ha látott volna, akkor eszébe se jutott volna a "hiba" szó.

SvenH. (törölt) 2012.05.15. 01:06:01

ugy tunik az orvosi felelossegre vonast az otthonszulo Gereb utan megint csak egy jelentektelen figura fogja elvinni...

nem az idiota elempe barom meleg homarjai, akik szerint egy 20 eve lepukkant alkesznek a szarbol kimosasa mentos feladat, vagy a nogyogyaszok altali tudatos veszelyeztetes, marmint amikor meginditjak a szulest, mert o a kovetkezo 2 hetet kulfoldon tolti
sot a foorvosi maffia sem lesz eloszedve, akik addig nem mutenek amig nem kapjak meg a boritekot

croc 2012.05.15. 01:14:40

Egyvalami nem világos: doktornö bemegy ügyelni, müszak elején látja, hogy figyel a sorkban egy furcsa kütyü, és fogalma nincs, hogy müködik.
Mér' nem néz utána?
Mér' nem kérdez körbe, vagy legalább guglizik rá egyet, hogy hogy a bánatba kell azt használni?

Vagy azt gondolja, hogy az orvosnak most is elég egy mosoly, mint 100 éve?

szerintem ez önmagában óriási szakmai mulasztás, hogy ott figyel egy rakás kütyü, és ahelyett, hogy utánajárna, hogy merre hány méter, bambán várja, hogy majd jön valaki és a szájába rágja.

Ugyhogy az nagyon rossz védekezés, hogy nem tanították meg. Pont az ö dolga lett volna utánajárni. Neki kellett volna ugrálni, hogy így nem tud dolgozni.

Én nem is értem, hogy lehet arra hivatkozni, hogy nekem nem szoltak hogy ezt hogy kell.. Ha az utcán mellette összeesik valaki, akkor is csak áll és vár, hogy valaki szóljon, hogy mit kell csinálni? (valszeg igen, ezzel a hozzáállással)

Gera 2012.05.15. 02:47:11

Ez nem hiba, ez vegytiszta ostobaság. Iszonyat gáz, hogy ennyire ostoba ember kezébe kerülhet egy komoly rosszulléttel küzdő ember. Nem az a baj, hogy a doktornő nem tudja használni a vércukorszint mérőt. Eleve nyilván forgalomban van 10+ féle, nem kell mindet ismerni. Azt viszont _tudja_, hogy nem ismeri, akkor meg nem ötletelni kell, hogy vajon mit jelent, ami a kijelzőn van, hanem fél perc alatt megnézni a leírásban, vagy megkérdezni valakit, aki ért is hozzá.

Környezettudatos 2012.05.15. 07:21:05

Halkan megjegyzem, hogy a magyar, a cseh, a kínai és az üzbegisztánban a teve hátán összefoltozott orvosi műszerek mind-mind angol nyelvű szoftvert használnak. Naívan azért, hogy utána bárhová el lehessen adni, ne csak a világ legerősebb gazdaságával bíró óriási magyar piacra. A HIgh, LOw,ERRor, PowerON, PowerOFF, Pulse rövidítésekkel egy gimnazista is elboldogulna...itt bizony a kis hölgy erősen szőke lehetett.

Bert Sels 2012.05.15. 07:43:46

es ezek fognak kulfodre menni nemsokara tomegesen! szegeny europa...

mese1 2012.05.15. 08:22:51

@Dr. Morcz: Úgy van mosdasd csak, cukrosnak cukros vizet, add vissza a diplomát, már ha van..., orvos, és ezt nem tudja...

bgp 2012.05.15. 08:31:15

Remegek nehogy beteg legyek és kórházba kelljen mennem. Ha ennyi funkcionális analfabéta van az egészségügyben, akkor inkább egyenesen a temetőbe.

kermi 2012.05.15. 08:32:15

@Bert Sels: Na, azért ne féltsd te a külföldre menőket, mert nem mindenki szőke. Sőt, pont a jobbak mennek leginkább.

NIL7 2012.05.15. 08:39:07

@Bert Sels: Majd ott megtanulják. "Kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci" Magyarországon pedig sanyarú idők jönnek, a maradék felcserek kísérleteznek majd a szegényeken amíg ki nem tanulják a szakmát, aztán ha megütik a mércét, "go west".

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.05.15. 08:56:40

@malloc: Pontosan ez jutott nekem is eszembe! "Nézd már, de jó fej! Köszön!"

1000R 2012.05.15. 09:00:43

A vércukormérők egy szabványra készülnek. Vagyis a HI szótöredék minden esetben, minden vércukormérő esetében a "high" szót jelenti, a hiba az "er" rövidítésként fordul elő.
Elég baj az, hogy egy rezidensként dolgozó ember ezt nem tudja, mert ez azt jelzi, hogy ő maga sem járt utána annak, hogyan és milyen módon kell használni egy vércukormérőt. Pedig az egyik legegyszerűbb, de életfontosságú eszköz a vérnyomásmérő mellett.
Esetleg az is elnézhető lenne neki, ha a fonendoszkópra azt hinné, hogy egy rossz csúzli?
Mondjuk, még jó, hogy nem köszönt vissza a műszernek, arra gondolván, hogy az angolul üdvözli őt.
Szomorú!

tocibacsi 2012.05.15. 09:13:01

nemtom, de ha egy kütyü olyat ír ki, hogy HI, akkor valszeg minden mást is angolul ír, ettől kezdve meg el nem tudom képzelni, hogy ezt ép elmével be lehet nézni... Jó, hogy nem arra gondolt, hogy akkor most biztos csak köszönt a vércukormérő...

Alf (törölt) 2012.05.15. 09:23:49

Sajnos nem értettem én sem, mit jelenthet a HI. Sosem volt még ilyen. Ezek után odanyújtottam a saját cukormérőnket is, azzal is megmérték, az is ezt írta ki: HI. A doktornő azt mondta: eza mérő is rossz. Ezek után szólt, vigyek be cukrot és vizet. Pakoljak egy pohár vízbe négy-öt evőkanál kristálycukrot és keverjem fel jól. A gépkocsivezető buzdított, "pakolja meg jól". Megpakoltam.

Szabó Zoltán fél évet kapott · http://index.hu/belfold/2012/02/24/iteletet_hirdetnek_a_hunvald-perben/ 2012.05.15. 09:30:01

@Alf: örülj, hogy életben maradtál. Annak a tömeggyilkosnak a mogyoróit kellene megmorzsolgatni, aki bevezette ezt a rövidítést.

Szabó Zoltán fél évet kapott · http://index.hu/belfold/2012/02/24/iteletet_hirdetnek_a_hunvald-perben/ 2012.05.15. 09:41:06

Vajon mennyit élt még a szerencsétlen áldozat a magyar egészségügy beavatkozását követően? Tíz percet? Tizenötöt? Aránylag jól megúszta, a viszonyokat ismerve... :(

Peetee 2012.05.15. 10:00:59

Ez van, amikor valaki az egyszerűbb végénél fogja meg a dolgokat.
"Mi az a HI? a f@sz se tudja, mindegy igyon cukrosvizet, attól biztos jobban lesz, na viszlát....hú, mehetünk kávézni, ez meg majd kialussza magát".

Ez a hozzáállás most 1 ember életébe került. Had ne sajnáljam már a szegény ártatlan orvost, aki félinformációk alapján hozott döntést....

Macropus Rufus 2012.05.15. 10:46:15

@Deneware.: pláne, hogy a kütyü minden alngolúl ír ki...
A kislány magyarázkodása nevetségen szánalmas. Ez bejönne a jenkiknél, de itt nem. És ha azt írta volna ki, hogy LO akkor mire gondolt volna?

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 11:06:38

@farvik:

"Nálam az vágta ki a biztosítékot, hogy még bűnösnek se érzi magát a doktornő."

Nem doktornő volt, hanem rezidens.

Semmi keresnivalója nem volt abban a helyzetben, amibe a felettesei taszították őt.

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 11:14:08

@Könnyen elkaptuk, uram!:

"Itt rohamról volt szó."

Hülye vagy???

NEM rohamról volt szó.

A magas vércukorszint NEM néhány perc alatt, hanem hosszú órák, sőt napok alatt alakul ki, MIKÖZBEN a beteg folyamatosan érzi az állapota rosszabbodását.

Egy 30 - HARMINC - éve cukorbeteg ember már szerzett akkora rutint a saját állapotának a felismerésében, hogy a folyamatot még az első néhány órában el tudja csípni és meg tudja állítani.

Ha a fentebb belinkelt Praxisblog posztot is elolvasod, akkor azt is megtudod, hogy a REZIDENS ügyeletes betege NAPOKON ÁT nagyjából magasról szart arra, hogy cukorbeteg, mert LELKI PROBLÉMÁI voltak, és - FELTÉTELEZHETŐEN - napokon át a számára TILTOTT ételeket ette, és IVOTT rá. Miközben a saját kezelését elhanyagolta.

Karipapa01 2012.05.15. 11:14:28

Most nehogy kitaláljátok, hogy a doktornő nem tudta, hogy a mobiltelefonján melyik gombot kell megnyomni ahhoz, hogy egy ilyen tisztázatlan, de veszélyes esetben segítséget kérjen valamelyik kollegától! Lehet, hogy szégyen és ezért eletleg másnap egy kicsit megcikizik, de ennek kapcsán biztosan elrendelték volna valamilyen továbbképzést a rezidensek részére az orvosi műszerek használatát illetően.

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 11:18:39

@bm613:

"A páciens a Praxis blogon leírt történet szerint beteg volt, hányt, ezért nem akart enni, és nem adott be magának inzulint."

Azt is olvasd hozzá, hogy miért volt másna... akarom mondani, miért hányt.

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 11:20:04

@Karipapa01:

A "doktornőnek" semmi kerenivalója nem volt egyedül, képzett és tapasztalt orvos nélkül abban a lakásban.

Szűcslaci 2012.05.15. 11:24:59

Őszintén sajnálom az elhunytat és a családját is - de talán a Jóisten rendelte úgy, hogy ez az ostoba lányka ezt a bácsit ölte meg, nem egy várandós anyukat az ikermagzataival egyetemben. És ide nem lexikális tudás és/vagy tapasztalat kellet volna, hanem némi intelligencia. Mert igen, a HIgh - az HIBA, akkor a LOw - az nyilván LOcsoljunk bele cukros vizet, az ERRor - az eredményesen kezelhető cukros vízzel, az ON - az ONtson bele cukros vizet, az OFF - orálisan fogyasszon finomított cukros vizet, az L ow B attery pedig a Legjobb, ha cukros vizet diktál Bele.

Elijah_Baley 2012.05.15. 11:30:41

@No_Fidesz_No_Problem: mikor először hallottam ezt a sztorit, az volt a véleményem h a csóka meg akart halni... az egy dolog ha valaki kétévesen belenyúl a konnektorba, de harmincévesen már csak direkte szokták megtenni az ilyesmit.
cukrosvizet itatott vele a rezidens...
mennyivel bulvárosabb ezt is hibának beállítani, ahelyett h elismernénk, h ez a követendő eljárás ha nem lehet megállapítani a vércukrát.

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.15. 11:31:08

@Könnyen elkaptuk, uram!: magas vércukorszint miatt, eddigi ismereteim szerint, nem alakul ki roham, legfeljebb kómás állapot.
(persze lehet, hogy én tudom rosszul)

Ettől függetlenül nem akarom védeni azt a szerencsétlent, mert ha megvolt az orvosi diplomája, akkor annyi tényleg elvárható, hogy egy vércukormérő visszajelzéseivel tisztában legyen. Illetve ha olyan készülék és jelzés kerül elé, amivel nem tud mit kezdeni, akkor minimum, hogy telefonon keres valami segítséget. (bár ha az illető régóta cukros volt, netán inzulinos, akkor a hozzátartozóknak is illett volna ennyit tudniuk, hogy "Lo" esetén nagy gáz van, azonnali beavatkozást igényel, "Hi" esetében is sürgősen orvoshoz kell fordulni)

mireina 2012.05.15. 11:33:32

Nagyon sajnálom az elhunytat és a családját, de ezt a sarat nem kellene szerencsétlen rezidens csajra dobálni.
Mi a fenéért nem volt mellette tapasztaltabb ember?
Nem vagyok orvos, de nálunk van több cukorbeteg a családban, mindenki megtanulta kezelni a vércukorszint-mérő készüléket, de vészhelyzetben lehet, hogy mi is benézünk egy ilyet.
Szegény rezidens csaj kb. ugyanekkora tapasztalattal rendelkezhetett, és ez nem az ő hibája, hanem az oktatásé és a rendszeré, amely engedi őt egyedül ügyelni nulla tapasztalattal.
Ha nem tudom, hogy hiper- vagy hypo, akkor én is cukrot adok a mamámnak.
Azt adtam vészhelyzetben az egyik vizsgán rosszul lévő évfolyamtársamnak is, mérő hiányában az előzményekből alacsony vércukorszintre tippelve (napokig nem aludt, nem evett, csak kávézott és vizsgára készült). Nyert, jobban lett.
De ezt egyébként a jogsihoz tartozó eü-n is oktatják.
Szóval a hölgy elnézte a "HI"baüzenetet, ami súlyos hiba, de adott helyzetben a cukor adása viszont nem az!

Macropus Rufus 2012.05.15. 11:35:04

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

A "Hi" az lehet "High" ugyanúgy, mint "Hiba".

de nem egy olyan készűléken ami mindent angolúl ír ki.

Meg egyébként is: ha hiba lenne még is, akkor milyen hiba?
Mérési hiba?
Műszer hiba?
Egyéb természetű hiba?

Szóval a csaj mindeféleképpen hibázott.

croc 2012.05.15. 11:35:07

@No_Fidesz_No_Problem: jólvan, mostantól mindenki intézze magának az orvosi ellátást, sőt, aki nem tudja otthon kivenni a saját vakbelét, azt esetleg meg is bírságolhatjuk. Hiszen mindenki tudja, hogy bármikor lehet vakbélgyulladása, felelőtlenség nem felkészülni rá- ugye?

Szerintem tök mindegy, mit csinált a beteg, nyilvánvaló, hogy az orvos nem látta el szakszerűen. az ilyen 'orvost' pedig soha többet nem szabad beteg közelébe engedni, mert alkalmatlan- gyárilag és menthetetlenül.
És nem azért, mert nem olvasott a (valószínűleg tényleg felelőtlen) beteg gondolataiban, vagy mert nem tanították meg kezelni a műszert, hanem azért, mert 25 éves korában még nem tudta, hogy mit jelent a _felelősség_. gyk: azt, nem "szólnak". amit nem tudsz, azt neked kell kideríteni, utánajárni, és ha rosszul döntesz, emberek halnak meg.
Akinek ezt a bíróságon kell elmagyarázni, az az értelmi képességeinél fogva nem alkalmas az ilyen típusú munkára.

Macropus Rufus 2012.05.15. 11:36:28

@No_Fidesz_No_Problem:
"Semmi keresnivalója nem volt abban a helyzetben, amibe a felettesei taszították őt."
de ez egye nem mentség arra, hogy fingja sincs mit írkál neki a műszer. Kérdezni meg persze minek...

phaszfej 2012.05.15. 11:38:39

mer a nők már annyira okosak akarnak lenni, hogy még orvososat is játszanak. hát, ez lett belőle.

AczélGyuribácsi 2012.05.15. 11:40:39

"a bírónő pedig nem értette, hogy középfokú angol nyelvvizsgával hogyan nem lehet különbséget tenni a high és az error szók között. "
Idióta!
Mert a bírónő azonnal tudja egy kezébe adott készülékről, hogy az milyen nyelven kommunikál?
Ez a mai oktatás selejtje!
Mert előbb MAGYARUL tanuljunk meg, aztán az orvos LATINUL és a kornak megfelelően valamilyen idegen nyelven.
Mi német nyelvterülethez tartozunk, de a kozmopolita világ az angolra utasít!
Én MAGYARORSZÁGON egy műszertől elvárom, hogy MAGYARUL kommunikáljon velem! Ha pedig ez nem lehetséges, akkor minden esetben jelezni kell, hogy a kiírások, jelzések angol, francia, német stb. nyelvűek-e.
Ha ez egy kíbai műszer és "ákombákom" jelenik meg, akkor egy szál gond sincs. Ha német, akkor sem, ha francia, akkor sem!
De éppen angol volt...
Az áldozatot sajnálom, a csaj ostoba, ne menjen orvosnak, és akik a elvtelen angol tanulást erőltetik a társadalomra, na azok húzzanak a kurva anyjukba!

croc 2012.05.15. 11:44:15

@mireina: ha engem valaki megkérne, hogy vállaljam el ma éjjel a paksi atomerőmű műszaki felügyeletét, mert nagyon meg vannak szorulva, tudod, mit csinálnék?
Megmondanám, hogy sajnos nem értek hozzá, ezért nem tudom elvállalni.

ennyit a szegény kis rezidensről, akit "hagytak egyedül ügyelni".

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 11:49:35

@croc:

"Szerintem tök mindegy, mit csinált a beteg, nyilvánvaló, hogy az orvos nem látta el szakszerűen. "

Nem orvos volt, hanem rezidens HALLGATÓ.

Anti Anyag (törölt) 2012.05.15. 11:51:24

Ez a továbbmegyek, mert én határozott vagyok és különben is itt jobbkezes utca van, típus. (Úgy érti, az a jobbkezes utca, hogy neki ad a jobbról jövő elsőbbséget)

Találkoztam ilyennel, neki állt feljebb, ráadásul az volt a legfontosabb indoka, hogy egyetemet végzett. Kiderült, vagy 2 éve így közlekedik.

Ebbe nem a felettesei taszították, nyilván senki nem gondolta, hogy egy dokinő ennyire szőke lehet. Ilyen alapon akkor azt is meg kell tanítani neki, hogy ne a szék mellé üljön?

Ez nem egy bölcsész állás, millió kis kütyüt használ ez a szakma még alapszinten is.

Elijah_Baley 2012.05.15. 11:51:43

@croc: a cukorbetegség elég speciális dolog, nem klasszikus betegség, az orvos nem vesz részt a folyamatban, inkább csak konzultál, a beteg az, aki naponta legalább háromszor dönt a kezelésről... és akkor tudsz vele meghalni, amikor csak akarod, gyorsan, rövid szenvedéssel, vagy lassan, néhány nap alatt, szenvedés nélkül.

croc 2012.05.15. 11:53:46

a rezidens nem hallgató. általános orvos, diplomával. _doktor_ XY.
csak szakvizsgája nincs.

Anti Anyag (törölt) 2012.05.15. 11:55:10

@AczélGyuribácsi: Nincs értelme itt rajta kívül senkit sem felelősségre vonni. Ez egy nagyon egyszerű eszköz, gyakorlatilag csak a magas, a jó és alacsony értéket jelzi.

Ha ennyire hülye hozzá, miért vette kézbe? Ez kizárólag az ő felelőssége, nem a gyártóé, vagy a tanáraié, vagy a főnökéé.

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 11:55:27

@Macropus Rufus:

"de ez egye nem mentség arra, hogy fingja sincs mit írkál neki a műszer."

Nem "fingja se volt" hanem úgy látta, hogy hibás a műszer.

Ám legalább annyira izgalmas kérdés, hogy a 30 - HARMINC - éve cukorbeteg és az ő kedves élettársa ugyan miért nem tudta értelmezni a SAJÁT vércukormérőjük üzenetét ???

Anti Anyag (törölt) 2012.05.15. 11:57:37

@De gustibusaut bene, aut nihil: A cukorbetegség kurvára nem speciális dolog, a beteg egyéni beállítása az, de azt sem a beteg végzi.

Anti Anyag (törölt) 2012.05.15. 12:00:01

@A fidesz a betegek kiirtására készül: A hozzátartozók honnan tudták volna, ha a dokinő nem konzultál velük.

Látják, hogy ránéz a műszerre és cukros vizet kér. Orvost minek hívtak volna, hiszen ott volt.

SvenH. (törölt) 2012.05.15. 12:03:21

szerintem ne legyen anatomia vizsga, meg szigorlat, hanem legyen az a kerdes, hogy hogyan kell hasznalni egy vercukormero keszuleket :)))

AczélGyuribácsi 2012.05.15. 12:03:54

"a bírónő pedig nem értette, hogy középfokú angol nyelvvizsgával hogyan nem lehet különbséget tenni a high és az error szók között."
Ezek a bírónők mentik fel a Cozma gyilkosát...
Ugyanis a kiscsaj nem a HI(igh) jelzést tévesztette össze a ERR(or - hiba) kijelzéssel, hanem a HI(ba) jelzésre gondolt!
Vajon, ha a csaj 5 nyelven beszél, köztük anyanyelvi szinten angolul, de a műszer EEPROM-jában magyarosították a kijelzést és a HI jelzésnél a homlokára csak: "HI tehát HIGH!!!" majd megöli a beteget, mert a műszer HI(BA) üzenetet írt ki..???
A csajt örökre tiltsák el, mert ALKALMATLAN vészhelyzetben a normális döntésre!
De leköpöm azt, aki szerint ne gyógyíthatna magya, latin, német, héber, portugál stb. nyelvtudással egy orvos ITTHON egy kórházban!
Beteges kozmopolita világnézet, ha azért büntetjük, mert nem tudott angolul!

Anti Anyag (törölt) 2012.05.15. 12:04:35

@No_Fidesz_No_Problem: Valójában ilyen műszereket csak nálunk vagy egymillióan használnak. 45 felett ajánlatos is.

Ezért nagyon gáz az, ha egy orvos nem ismeri az üzeneteit.

Szvatopluku csereberu 2012.05.15. 12:04:49

@No_Fidesz_No_Problem: ja, és éppen ugyanakkor krepált be 2 - aza kettő - darab műszer.
Micsoda véletlen!

croc 2012.05.15. 12:06:07

1. a doktornő nem tudta kezelni a műszert
2. a beteg (és családja) nem volt elég rafkós, hogy az orvos hibáját korrigálja.
konklúzió (by no_fidesz_no_problem): a beteg (& család) a hibás, mert nem értettek jobban az orvosi műszerhez, mint az orvos.

nekem ez kicsit magas, de biztos van benne rendszer.

mireina 2012.05.15. 12:07:53

@croc: aha, csakhogy egyébként képzett atomfizikus vagy, gyakorlat nélkül, és más módod nincs is rá, hogy gyakorlatot szerezz, mert nincs másik atomerőmű a közelben sem.
Az orvosképzés rendszere erősen zárt, kétlem, hogy nyer vele a rezidens, ha fennen hangoztatja a főnökei előtt, hogy ezt ő egyedül nem csinálja...

Anti Anyag (törölt) 2012.05.15. 12:08:29

@AczélGyuribácsi: Itt nem az angol tudásról van szó, értelmetlen is, ha a bíróság ebbe köt bele.

Egy olyan műszert használt mérésre, amelyet nem ismert, tehát a szemléletével volt a gond.

Továbbá simán elvárható az, hogy ismerje, hiszen ez egy (nagyon egyszerű) orvosi műszer.

Millióan használnak úgy műszereket, hogy alapfokon sem beszélnek angolul.

mireina 2012.05.15. 12:11:26

@croc: a jogászhallgató is dr. X.Y diplomával, mégsem lehet belőle ügyvéd, ügyész, bíró, stb., amíg nincs meg a megfelelő gyakorlata (3 év) és a szakvizsgája.
Addig a főnökei felügyelik, és egyedül nem jár el. Ill. most változtattak ezen kisebb ügyekben, ez véleményem szerint nagyon is aggályos.
Csak jogászoknál ritkán múlik ezen (közvetlenül) emberélet.

AczélGyuribácsi 2012.05.15. 12:11:47

@Anti Anyag:
Igazad van! Szerintem is zavarják el a fenébe!
De ismétlem, ne essünk már pofára egy idegen műszer "egyszerűsége" vagy "természetessége" előtt!
Egy autóban ha elnézed a jelzést, legfeljebb anyagi károd lesz, ha nem tudod elolvasni a fűnyíród leírását, hát tönkreteszed és félméteres lesz a füved.
De itt HIVATALOS munkavégzésről van szó!
Itt az első, hogy az orvostársadalmat ellássák hiteles eszközökkel! Ne angol, kínai, német vagy héber nyelvűekkel, hanem felirat lekapar és magyar kasíroz, az EPPROM átprogramoz a Medicorban stb.
Itt emberek életéről van szó, így MEGENGEDHETETLEN, hogy orvosok rutinjára vagy gyakorlatára szorítkozzunk egy életmentő eszköz használatánál!
Egy CT-t azért kiképzett pilóták használhatnak, nem? Tehát ott tökmindegy a kiírás, a jelzés - ők megtanulták.
Ha a poroltóra görögül írják fel a használatát, akkor leéghet a ház, mert a suttyó lakó 1. nem tud görögül, 2. mi az, hogy nem használt még tűzoltókészüléket?

Szóval itt egy alkalmatlan emberkéről van szó, és nem arról, hogy kulturált-e és a mai anglikán világegyetemnem megfelel-e!

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.15. 12:16:37

@Anti Anyag:
1. Látták a MIB első részét és rájöttek, hogy ha cukros vizet kér, akkor űrből jött bogár a hozzátartozójuk :-D
2. Ha orvost hívtak és tudták, hogy az illető cukrával van gond, talán tisztában voltak azzal, hogy az illető elhanyagolta a diétát és a kezelést is, ezt jelezhették volna a dokinak.
Esetleg ők is megmérték a cukrát. (bár ki tudja... lehet, hogy ritka az ilyen család)

croc 2012.05.15. 12:18:03

@mireina: ja, értem mire gondolsz. ha az én fényes karrieremhez szükséges szakmai gyakorlatom a tét, azért nekem természetesen semmi se drága, még az emberélet sem.

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.15. 12:19:25

@Anti Anyag: mondjuk az eredeti posztot nem olvastam, de ez nem teljesen tiszta... Nem volt az orvosnak saját mérője és a betegét használta?
Mondjuk jártam már úgy, hogy sokat mutatott a mérőm, lementem a háziorvoshoz, ott meg nem akarták megmérni arra hivatkozva, hogy alig van tesztcsíkjuk... :-(

Szvatopluku csereberu 2012.05.15. 12:21:00

@A fidesz a betegek kiirtására készül:
Tán csak nem mondták? Idézet:

Reggel felhívtam a mentőket, mivel az élettársam egész éjjel szörnyen sűrűn, zihálva vette a levegőt, időnként hányt, előző nap délelőtt kezdett hányni, és már azóta nem adta be magának az inzulinját (I. típusú diabetheszes), mert attól félt, akkor ennie kell, s újra hányni fog. Az azelőtti napon evett is, inzulint is adott magának, ahogyan azt kellett. Harminc éve cukorbeteg, aki odafigyel a cukrára.

Ezt mind elmondtam a mentősöknek is, akik azonban a háziorvosi ügyelethez irányítottak, akiknek szintén elmondtam mindezt.

Ja, tényleg.....

Szvatopluku csereberu 2012.05.15. 12:21:55

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

AZ IS ÉPPEN ELROMLOTT! MERT UGYANAZT JELEZTE!

MICSODA VÉLETLEN!!!

JAAAAA.. TÉNYLEG....

croc 2012.05.15. 12:27:12

@mireina: a joghallgató nem doktor, az ügyvédjelölt igen, és minden ügyvédjelölt tudja, melyik gombbal kérhet telefonos segítséget, ha elakad. és neki általában nem kell azonnal döntenie, mint az orvosnak.

de egy ilyen szintű szakmai hibáért (kb. olyan, mintha nem tudná, minek a rövidítése a Ptk.) az ügyvédet és a jelöltet is úgy szedi szét a kamara fegyelmi bizottsága, hogy nem sok marad belőlük utána.

mert az ügyvédek -az orvosokkal ellentétben- félnek a fegyelmitől. mert őket nem mossa ki a többi ügyvéd úgy, mint az orvosok egymást.

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 12:28:50

@Anti Anyag:

"Ezért nagyon gáz az, ha egy orvos nem ismeri az üzeneteit."

Nem egy ORVOS nem értette, hanem egy REZIDENS nem értette.

Annak a rezidensnek SEMMI KERESNIVALÓJA nem volt tapasztalt orvos felügyelete nélkül sem a mentőben, sem a beteg lakásán.

Ennyi.

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.15. 12:32:43

@Szvatopluku csereberu: így viszont nem kerek a történet (bár nem sok közöm van az orvostudományhoz)
OK, nagyon magas volt a cukra a kihagyott inzulin miatt, de hogy nem kapott levegőt és hányni kezdett, pedig odafigyelt a cukrára... Így egy kicsit más a dolog.
Szívesen meghallgatnám azt a doktornénit is, közvetítők (firkászok, bloggerek stb.) nélkül, mert ez történet így, ebben a formában... valahogy nem kerek.

www.medicor.hu/magazin/cukorbetegseg
Ez is alátámasztja, hogy valami nem stimmel, ott is a hypoglikémiás tünetként említik a hányást, hyperglikémiás tünetek közt nem szerepel.

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.15. 12:34:55

@No_Fidesz_No_Problem: a rezidens már orvosnak számít, megvan a diplomája! Mentőben örülj, ha rezidens van és nem csak mentőápoló!

croc 2012.05.15. 12:42:24

@A fidesz a betegek kiirtására készül: azt elismeri a doktornő, hogy a "hi" jelzésről azt hitte, hogy hiba, és nem jött rá, hogy "magas".
innentől szerintem az összes többi körülmény nem számít, nem az az ügy tárgya, hogy azzal kezelte félre a beteget, hogy cukros vizet adott neki, vagy hogy a tüneteken nem tudott kiigazodni (ezek inkább következmények), hanem azzal, hogy egy egyszerű műszer egyszerű jelzését nem tudta értelmezni.

DarthVader 2012.05.15. 12:44:04

Élvezettel figyelem a kommenteket.

1, Mátyás király bolondja is megmondta, hogy orvosból van a legtöbb mesterember (Mátyás idejében is. ) Ha lehetne, a szakmai bírálatokkal talán meg kéne várni a szakértők által alátámasztott bírósági döntést, nemdebár. (Érdekes amúgy, hogy a stílusukból kiviláglóan legnagyobb seggarcok beszélnek a cukoradásról kategorikus kijelentésekkel, holott fingjuk nincs a szakmához. Ez a legkevésbé zavarja őket) (Egyenlőre még az sem tisztázott, mi volt a halál oka. Mert a post hoc, propter hoc korántsem jelenti azt, hogy a hyperglycaemia okozta a beteg halálát. Amikor az ügyelet kiért,a beteg még eszméleténél volt, sőt, a hozzátartozó elmondása szerint az esetkocsiban veszitette el az eszméletét, azaz még csak kómás állapotban sem volt az ellátáskor, az eszméltevesztés után pedig sokkal több idő után áll be a halál, akár napok múlva kezelés nélküli hyperglicaemiás kómában. Úgyhogy talán a halál okát meg kéne ismernünk itéletalkotás előtt. Az egész sztorit csak a hozzátartozó elmondásából ismerjük, az pedig eleve nem lehet objektiv. A leirásból az sem derül ki, hogy mi volt a "rosszullét", milyen tünetei voltak a paciensnek, mindenesetre úgy tűnik, hogy a rosszullétet akár okozhatta a magas vércukorszint is, de hogy nem ez volt a közvetlen halálok, az nagyon valószinű. És nem lennék meglepve, ha a rezidens doktornőt felmentenék, mert ugyan hibát követett el azzal, hogy nem értelmezte helyesen a Hi jelzést, de ez illetve a szakellátásra utalás kb 30 perces késlekedése nem volt okozati összefüggésben a beteg halálával. Azt ugyanis majd az igazságügyi szakértő fogja kideriteni, nem a kommentelők. )

2, senki meg nem kérdezte, hogy a rezidens - akinek önállóan nem is lehetne dolgoznia - miért dolgozott önállóan, nem presszionálták-e esetleg. (De.)

3, Egyszerűen utcaseprőket kell alkalmazni rezidensek helyett, ugyanannyi a bérük, megspórolható a képzés, és nem szenzáció, ha valami balul üt ki.

4, semmi baj, az elkövetkezőkben akár ilyen, akár másmilyen rezidensekkel, majd szakorvosokkal is egyre kevéssé fog találkozni a nemzet. Meg lehet nyugodni.

Pusszantás a nemzetnek.

Ja, még egy: ha banánnal fizetsz, majmok fognak neked dolgozni.

Szvatopluku csereberu 2012.05.15. 12:53:53

@DarthVader:
1. egyelőre
2. ahol nem banánnal fizetnek, ott a majmok keményen perkálnak a szaktudásért, amiért elvárhatják a kemény pénzeket...

Pusszantás a nyugatra vonuló ingyendiplomásoknak.

croc 2012.05.15. 12:58:10

a bíróságon ismerte el, hogy benézte a vércukormérőt (ezt kb. onnan tudom, hogy közvetítette tegnap a tévé)
az összefüggés a beteg halála és a benézés között minimum valószínű, valszeg azért emeltek vádat - de ha mégsem függ össze, akkor is benézte.

kicsit olyan, mint a viccben: vannak dolgok, amiket nem lehet kimagyarázni.

akkor se, ha én is sajnálom a doktornőt, nyilván presszionálták, nyilván nehéz helyzetben volt, nyilván banánnal fizetik, nyilván a rendszer is rossz és még egy tucat ilyen ok van- nyilván.

de ekkorát, abban a pozícióban akkor sem lehet hibázni.

Szvatopluku csereberu 2012.05.15. 13:00:19

Idézet, szegény doktornő:

(Mellesleg az iwiwen akkoriban még kinn volt a regisztrációja, az "ezt csinálom, amikor dolgozom" résznél ez állt az adatlapján: "arra gondolok, mit fogok csinálni, amikor nem dolgozom".

No_Fidesz_No_Problem 2012.05.15. 13:10:10

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

"a rezidens már orvosnak számít, megvan a diplomája!"

A rezidens NEM számít orvosnak, hiszen ha annak számítana, akkor orvos lenne, teljes körű szakorvosi jogokkal, kötelezettségekkel és felelősséggel, és nem rezidens lenne.

Szakvizsga nélkül elvileg háziorvosnak se mehet el egy "általános orvos" nem hogy mentőorvosnak. Szakvizsga nélkül legfeljebb orvoslátogatónak állhat, hogy a gyógyszereket kínálgassa, mint egy speciálisan felkészített kereskedő.

*

"Mentőben örülj, ha rezidens van és nem csak mentőápoló!"

Ez nem örülés kérdése kellene, hogy legyen.

11 féle mentőegység létezik, és normális országban nem SZERENCSE kérdése, hogy mikor melyiket irányítják hozzád, ha bajba kerülsz:

mentok.hu/index.php?id=20100128mentoegysegeink&type=1

DarthVader 2012.05.15. 13:17:54

@Szvatopluku csereberu:

2,
a, a 6 éves képzés teljes költségét más országban egyetlen év alatt kitermeli az orvos.
b, amikor a tandíj szóba került, mindenki fújt-pökött. Akkor most czoki.

Az meg külön édes, hogy az eljárás másfél évvel az eset után, a Praxis-blogon történő "esetbemutatás" után indult, nyilván baromi "ojjektiven". (Merthogy ez már Szalacsi-szinvonal)

boundary 2012.05.15. 13:24:43

@DarthVader: menjen, fizesse és termelje, vagy maradjon és fizesse, oszt várja el a keménypénzt. Ha nem kap, menjen.

DarthVader 2012.05.15. 13:30:49

@boundary:

"maradjon és fizesse, oszt várja el a keménypénzt. Ha nem kap, menjen."

Mondom, amikor a tandíj szóbakerült, mindenki teli torokból üvöltött. Pedig az csak tandíj volt. Nem a képzés költsége.

Elijah_Baley 2012.05.15. 13:42:49

@Anti Anyag: a beteg feladata és felelőssége h a vércukrát valamilyen szinten tartsa, az orvosa nem lehet mellette 24 órában.

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.15. 14:01:08

@croc: nem győzöm hangsúlyozni, nem óhajtom védeni a hölgyet! Csak próbálom jelezni, hogy van a dolognak egy másik oldala is, nem ennyire fekete-fehér a történet.

croc 2012.05.15. 14:05:14

nem is azért van a doktornő a bíróságon mert nem tudta kezelni a (talán a betegségét elhanyagoló és tájékozatlan) beteget.
azért van ott, mert a _műszert_ nem tudta kezelni.
nem várt tőle senki csodát vagy szakmai bravúrt, csak annyit, hogy egy faék egyszerűségű műszert kezelni tudjon.

Macropus Rufus 2012.05.15. 15:42:34

@No_Fidesz_No_Problem: akkor egy picit belekoty. Az orvosképzés világszerte különböző modelljeiben gyakran rezidens orvosnak – magyarul gyakorló orvos – nevezik az orvosi egyetemet elvégzett, tehát általános orvosi diplomát szerzett, pályakezdőként dolgozó orvosokat.

Tehát orvos, csak pályakezdő. Még nem szakosodott igazán sehová, de VAN papírja arról, hogy ő ORVOS. A diplomájára nem az van írva, hogy rezisdens/gyakroló.

pry 2012.05.15. 16:51:39

Előrebocsátom: a rezidens nagyon nagyot hibázott, nem akarom mentegetni.

Az elhunyt erőteljes felelősségét lehet, de már nincs értelme feszegetni, a _feljelentést_ tevő élettársét azonban igen. Talán a saját lelkiismeretét akarja menteni a perrel.

Hagyta, hogy a férfi ne adja be magának az inzulint több, mint 24 órán át. Ez
egy normális kapcsolatban elképzelhetetlen és elfogadhatatlan.

Maga is beadhatta volna a gyógyszert és természetesen mérhette volna a
vércukorszintet a megszokott ritmusban.

Ha a beteg ellenállt, akkor azonnal riasztania kellett volna a háziorvost, ügyeletet, stb.

Amikor már láthatóan nagyon rosszul volt a beteg, akkor is kivárta a reggelt, és csak akkor kért orvosi segítséget.

Ezen felül a társa jól felfogott érdekében, ha a kiérkező orvos ennyire
tudatlan, talán kisegíthette volna (mint jól kvalifikált ember) azzal, hogy
elárulja neki a "HI" megfejtését.

Ezen felül a történetet csak az ő interpretációjában ismerjük. Vajon tudatta az orvossal bármelyikük is, hogy mennyi ideje nem kapott inzulint? Józan paraszti ésszel nehezen hihető, hogy ha igen a válasz, akkor legalabb erre nem ugrik be a "nagyonfelmentavércukra", akármilyen indiszponált.

mireina 2012.05.15. 19:54:09

@croc: azt akartam írni, hogy a jogászhallgató is dr. X.Y lesz a diplomával.
amúgy meg engem támasztottál alá: azaz a jelöltet ÉS az ügyvédet szedi szét a kamara.
Ott a felettes felelőssége, ha nem figyelt a "neveltje"munkájára.

croc 2012.05.15. 22:52:06

@mireina: Igen. :-)
Nem tudom, hogy a rezidensnek van-e ilyen "fönöke" aki a rezidens minden mozdulatáért a saját praxisával felel, én úgy tudom, hogy nincs és azt hiszem ez is nagy hibája a rendszernek, mert így mindenki másokra keni a felelösséget.

2012.05.16. 10:49:58

@No_Fidesz_No_Problem: Tudod, mire válaszoltál? Itt rohamról volt szó. Hányás, külső jelek,acetózis, inzulin elmaradása, táplálkozás hiánya mind összejátszott.

Amire azt írtam, hogy a te esetedben nem alakult ki diabéteszes roham, az arról szólt, hogy nem akart ujjbegyből vért venni, mert félt a tűtől. Az ő esetében nyilván nem lépett fel roham, mert akkor azonnali beavatkozást igényelt volna.

fidesz = házmesterek pártja 2012.05.16. 11:18:00

@Könnyen elkaptuk, uram!: konkrét link? Mert amit én belinkeltem, ott kifejezetten az alacsony vércukorszint tüneteként említették a hányást, a magasnál semmi nyoma nem volt (rákerestem)

2012.05.17. 10:27:54

@A fidesz a betegek kiirtására készül:
Így van! Lehet, hangsúlyozom, lehet hogy ez is félrevitte a diagnózist.
(persze ez nem menti a doktornőt)