Manapság egyre több mentőszolgálat vezeti be az elektronikus betegadminisztrációt, mindezt különféle tabletekkel lehet használni a terepen. A táblagépek, különféle e-megoldások és a mentés kapcsolatáról kérdeztem Mathias Duschl svájci mentőtisztet, aki már tesztelte az új rendszert.

M. B: Alapjában véve mi a célja a különféle elektronikus betegellátó, adatszolgáltató rendszereknek?

Mathias Duschl: Ha megnézzük a különféle ePCR (electronic patient care reporting) megoldások történetét mindig akad néhány optimalizáció, amit egy adott szervezet szeretne elérni ilyen eszközökkel, mint pl.:

  • könnyebb és gyorsabb dokumentáció

  • kevesebb dokumentációs hiba (csak annyit mondok, hogy "kézírás")

  • kevesebb értelmezési hiba (és ugyan csak a kézírás...)

  • könnyű és gyors adatmegosztás kórházakkal (biztosítás, számlák, kórelőzmények stb..)

  • egészségügyi minőség menedzsment

M.B: Mik az egyértelmű előnyei az ilyesfajta rendszerek, eszközök használatának az egészségügy területén, kiváltképp a mentésben?

Mathias Duschl: Ahogy azt az imént említettem számos egyértelmű haszna van, nem csupán egy szervezet számára, hanem egész mentőszolgálatokat érintő folyamatokban is. De szerintem a legfontosabb szempont, hogy egy ilyen technológia lehetővé teszi a mentőszolgálatok minőségellenőrzését, a struktúrájuk és folyamataik hatásosságának mérését, a páciensek szempontjából is. Így ez már most az, de legalább is rövidesen nagyon fontossá fog válni, mikor is újfajta szempontok szerint kell majd mérnünk egy-egy mentőszolgálat (mentőszervezet) minőségét, és persze elég csak vetnünk egy pillantást a kialakuló trendre Európa mentőszolgálatainál.

Az a mentőszervezet, ügynökség, amelyik nem tudja egyértelműen bizonyítani a "minőségét", kiváltképp az értékét (egészségügyi, mentési, szállítási kiadások, stb..) annak valószínűleg problémái lesznek mindezen dolgok bizonyítása kapcsán és így esélyes, hogy a következő évben már nem kötnek vele szerződést.

M. B: Te már kipróbáltad az egyik gyártó elektronikus betegmenedzsment programját, mi a véleményed róla?

Mathias Duschl: Igen, volt alkalmam kipróbálni a SIREN ePCR (.pdf) programot, ami véleményem szerint nagyon megbízható és biztonságos szoftver. Ha nem is épp a legkúlabb kinézetű, abszolút a mindennapi mentőmunkára van tervezve. Azt hiszem a legmegfelelőbb jellemzés: mentőknek készült. A kezelőfelületen nagy gombok vannak, kesztyűvel is simán használható. Beállíthatod a különféle menüpontokat, úgy ahogy az neked a legkényelmesebb és gyorsabb. Mi az ABCDE, SAMPLE szemléletek mellett döntöttünk, mivel mi ezek alapján látjuk el a betegeket.

A Medusa Medical a legtapasztaltabb cégnek tűnik világviszonylatban ezen a területen. A szoftverhez egy jó eszköz is dukál, az, hogy ez mégis milyen tablet lehet, itt Svájcban minőségbiztosítási szabályzat rendelkezik (DIN 1789), továbbá szükséges két kártyaolvasó is, biztosítási kártyához és egy az egészségügyi ellátást nyújtó kártyájához. Én azt mondom, hogy a szoftver "mentő biztos" tervezése az, ami sikeressé tud tenni egy ilyen alkalmazást egy mentőszolgálat számára. Egy valóban tapasztalt cég nélkül aligha lenne elképzelhető, hogy a szolgálatok vezetősége ész nélkül kapkodna az ilyen és ehhez hasonló megoldások után.

M. B: Akkor most egyfajta forradalomról beszélhetünk ezen a téren világviszonylatban? Mi a helyzet Svájcban, kilátásban van a rendszer átállítása papírról elektronikusra?

Mathias Duschl: Nos, a világ sok részén már rég nem nevezném forradalminak a különféle ePCR megoldások bevezetését, de amit egyértelműen láthatunk az az, hogy az adatok egyre értékesebbek lesznek a költségvetések igazolására és természetesen a minőség ellenőrzés miatt is. Sajnos a mentőszervezetek Európában újra, akárcsak számos más terület,  más ágazatok mögött állnak.

Egy svájci diák diplomamunkája éppen arra  kérdésre kereste a választ, hogy áll a helyzet ilyen megoldások terén és egyértelműen nőtt az érdeklődés irántuk, de azt hiszem még távol áll egy nemzeti átállás itt Svájcban. Az első rendszerek már felálltak, de látnunk kell, hogy működnek majd a jövőben és az eredményekhez mérten meghozni a következő lépést. Ez az irány látható Németországban és Ausztriában is.

M. B: Igényelnek ezek a rendszeres valamiféle speciális infrastruktúrát, mivel azonosítható egy az adott műszak alatt ki használja a tabletet?

Mathias Duschl: Semmi különlegeset. A szokásos háttér, amit egy-egy ilyen rendszer igényel. Számítógépek, szerverek stb, de erre vannak külön cégek, akik készen nyújtanak ilyen szolgáltatásokat, rendszerfelügyeletet fix havi díjért. Így le van a gond az egészről. Ez teszi gazdaságossá a rendszert a kisebb ügynökségeknek is. Mindezen hátterek mellet a legkülönfélébb EKG-monitorok, diszpécser központok és még sorolhatnánk fejlesztésre szorulnak a kompatibilitás végett. Persze már elég sok újabb eszköz eleve kompatibilisen kerül forgalmazásra.

Az azonosításra ott van a már említett kártya, PIN-kódok, ujjlenyomat-olvasó stb..

M. B: Mit gondolsz ma megéri váltani az eddigi papír-alapú rendszerről a digitálisra?

Mathias Duschl: Hogy teljesen világos legyen a teljes váltás több annál, mint eldobni a papírt és venni pár számítógépet. A szolgálatoknak, ügynökségeknek is meg kéne a mindennapi rutint változtatni, nem utolsó sorban pedig a dolgozóknak. Ez nem az a kezelem a beteget, aztán mehet minden a papírra módszer, sokkal inkább: felmérni a beteget, dokumentálni, kezelni, dokumentálni, felmérni, dokumentálni, kezelni...

Ebből is látszik, hogy ez teljesen más folyamat, mint az eddigi rutin, mindent megváltoztat és mint tudjuk a váltás nem megy túl könnyen a legtöbb mentőnek ;)

Hogy őszinte legyek, számomra a legnehezebb rész a váltás volt, mivel teljesen más szisztéma szerint kellett dolgoznom, mint az addig megszokott. Itt nem a "neheze" után kell dokumentálnunk, hanem az eset közben folyamatosan. Majdnem 2 hetembe került mire megszoktam az újfajta eljárást. A végén persze könnyebbé tette a munkám, mert mire elláttuk a beteget a dokumentáció is készen volt. Továbbá a számlázás az eset után rögtön megtörténik, amint a jelentést véglegesítették, ez növeli a kifizetés gyorsaságát, az adminisztráció kevesebb időt vesz igénybe, a statisztikák hamarabb és könnyebben elkészíthetők, az igazgató pedig egy kattintással megnézheti a dolgozók képességeit, ellenőrizheti munkájukat, stb...

M. B: Miben kell, hogy különleges legyen egy olyan tablet, ami alkalmas a mindennapi munkára?

Mathias Duschl: Kompatibilis legyen a szoftverrel, feleljen meg az előírásoknak és bírjon ki mindent, mert mint tudjuk bármilyen eszköznek, amit használunk mentés során strapabírónak kell lennie.

M. B: Melyik tabletet használtad már, mi a véleményed róla?

Mathias Duschl: Hogy őszinte legyek az e fajta ePCR megoldásoknak akkor van igazán értelme, ha van eszköz amivel a beteghez vihetjük közvetlenül. Mi a Panasonic Toughbook-ot használtuk, ami rendkívül masszív gép, jól illeszkedik a mentés környezetébe, de igen csak drága. Tetszett továbbá a hordozható monitora, amit levéve a laptopról, tabletként használhatjuk. A kijelzője jól látható, még akkor is ha épp rásüt a Nap.

M. B: Használnád vagy sem?

Mathias Duschl: Nos, az nem számít milyen megoldást használsz a végén ,a lényeg, hogy amit használsz azt úgy használd, ahogy kell és az előnyödre váljon, különben minden csak pénzkidobás. De, hogy őszinte legyek semmilyen okot nem látok arra, hogy ne használjam ezt a lehetőséget a közeljövőben. A verseny a mentés területén sosem áll meg...

A képeket Mathias Duschl bocsátotta a rendelkezésemre.

És végül pár szó a tabletekről, amelyek egyáltalán szóba jöhetnek az ilyen terepen. Az bizonyos, hogy csupán a vízállóság nem elég a hosszú élethez. Nagyjából két gyártó gépei uralják a piacot, de van választék azért bőven. Ahogy ebből a videóból is látszik igen strapabíró darabokról van szó.

 

 

süti beállítások módosítása