Mi az: minden kormány újat ígér, kéken villog, de sosem érkezik meg? A kérdés persze igen is komoly, hiszen az lestrapált, kiöregedett mentőautók cseréje már évtizedes probléma Magyarországon. Az idén kiírt mentőautó tender sem ment zökkenőmentesen. Végül az a Scorpio Kft. nyerte a közbeszerzést, melyet először kizártak, majd a cég fellebbezése után győztesként hoztak ki. Sokak – leginkább a mentőautók leendő használói - várják már az új kocsik érkezését, és végre úgy tűnik, hamarosan tényleg érkezik 37 darab új mentőautó. Ez jóval kevesebb, mint a kormányváltáskor beígért, de még mindig több, mint a semmi. Exkluzív riport a kivitelező cég képviselőjével.

M.B: A közbeszerzés érdekesebbnél-érdekesebb fordulatokkal zajlott, mi az Ön véleménye: jogos, vagy jogszerűtlen volt a Scorpio kft. kizárása, végül Ön szerint miért nyertek mégis? Miért kellett ennyit várni a szerződés aláírására az eredményhirdetés után?

S: A Scorpio Kft kizárása jogszerűtlen volt, mely tényt a Közbeszerzési Döntőbizottság is rögzített határozatában. Miután az OMSZ cégünktől megkérte a szükséges mértékű felvilágosításokat, megbizonyosodott arról, hogy cégünk ajánlata érvényes és ezt követően ki is hirdettek minket nyertesnek. A júliusi eredményhirdetést követően a pályázat összességében második legelőnyösebb ajánlatot adó résztvevője először előzetes vitarendezési kérelmet, majd jogorvoslati kérelmet nyújtott be, mely procedúra egészen szeptember 20-áig húzódott. Ezt követően még további pár napot kellett várni, mivel egy éppen akkor kiadott kormányhatározat miatt minden szerződéskötésre külön engedélyt kellett kérni. Ezt az engedélyt az OMSZ megkérte és meg is kapta, így szeptember 30-án alá tudtuk írni a szerződést.

M.B: Pontosan hány darab autóról szól a szerződés? Mikor kezdik meg az érdemi munkákat a kocsikkal? 

S: 37 db. Az érdemi munkát a járművek megérkezését követően egyből megkezdjük. Folyamatban vannak az előkészületek, hogy mire megérkeznek a járművek, minden készen álljon a munka azonnali megkezdéséhez.

M.B: Egységes típusú lesz mind a 37 db autó? Melyek a főbb gyári adatok?

S: A 37 db egységes típusú és felszereltségű lesz. A mentőgépjármű alapját az új EURO-V motorral felszerelt VW Crafter 2,0 TDI jármű képezi, közép magas tetős. A jármű igen magas felszereltségű, számos biztonsági és egyéb felszereltséggel rendelkezik. Az OMSZ igen részletes specifikációt adott ki, amely az opciókkal együtt több, mint 280 kritériumot tartalmazott.  A jármű többek között rendelkezik ESP-vel, elektromos ablakemelővel és tükörrel, gyári szerelésű klímával, vezető, utasoldali és oldal légzsákkal, speciális futóműcsomaggal, mechanikus sebességváltóval. Extra felszerelések között említeném a műszerfalba integrált fedélzeti navigációs berendezést, a szélvédőre erősíthető kamerát, tolatóradart és kamerát, áramforrás menedzsert, stb.

M.B: Milyen fő átalakításokat végeznek majd mind a vezető, mind az utastér területén a biztonság javítása érdekében?

S: Az EN 1789-es legtöbb pontja a biztonsággal foglalkozik, így az annak való teljes megfelelés egyben a biztonság zálóga is. A szabvány előír számos olyan vizsgálatot, mely a biztonságot szolgálja. A jármű rendelkezik számos biztonsági felszereltséggel (légzsákok, stabilizátorok, stb.) továbbá a betegtér kialakítása során is ez az elsődleges szempont (pl.: felszerelések rögzítése, bútorzat kialakíása, stb.). A hordágy és a hidropneumatikus hordágy tartó állvány az EN1789-es és az EN1865-ös szabvány szerint tanúsított.

M.B: A betegtér belsejét illetően melyek a fő irányvonalak pl. a bútorzat, elrendezés, extrák, klíma, dizájn terén?

S: A bútorzat területén is csak a legmodernebb, legjobb kivitel az elfogadható. A bútorzat főbb elemei és a burkolatok egy darabból formázottak, résektől mentesek, a sarkok lekerekítettek. A betegtérben lesz klíma, fűtés, elektromos ventilátor,  230 V-os fűtés, hűtő, fűtő rekesz, továbbá lesz a járműben állófűtés. A bal oldali tolóajtónak köszönhetően egy kívülről hozzáférhető tárolórekesz is rendelkezésre áll. A be- és kiszállást az oldalajtónál automatikus lépcső, a hátsó ajtóknál fellépő segíti. A jármű tetején nagy méretű tetőablak, a válaszfalon nagy méretű tolóablak lesz, így a betegtér igen fényes lesz. Az  áramforrás menedzser rendszer biztosítja a jármű indíthatóságát akkor is, ha az akkumulátor töltöttsége veszélybe kerül.

http://www.mynet.sk/reset/rst_images/0022/MeUuvA-f21-110574.jpg

A kép csak illusztráció! A PANAX F.C.S. által, Magyarországra gyártott koraszülött mentők. De a hasonlóság, az ígért, új arculattal "ördögi".

M.B: Amennyiben teheti, kérem, néhány mondatban jellemezze az új külsőt, amit a Crafterek kapni fognak?

S: Az új autók RAL1016-os „lemon” sága színűek lesznek, melyek látható felületének 50%-át fogja fedni a csíkozás és a külső feliratok, továbbá 5%-át biztonsági jellegcsíkok. Ezen kívül a Federal Signal Vama IWS rendszerének köszönhetően a jármű megjelenése teljesen egyedi lesz Magyarországon.

M.B: Milyen referenciákkal rendelkeznek mentőautók terén?

S: Cégünk régóta beszállító partnere az OMSZ-nek számos területen. Speciális járművek területén már többször bizonyítottunk: több, mint 1000 járművet szereltünk fel a Határőrség (most ORFK) számára, szállítottunk speciális járműveket a készenléti szervek számára (csapatszállító autók, kamerás autók, vízágyúk, stb.)

Komplett mentőautók szállításával kapcsolatban legkinkább a 2010 év végén leszállított 2 db koraszülött mentőautót említeném az OMSZ számára. A járművek természetesen teljesen megfelelnek az EN 1789-es európai mentőautó szabványnak.  Ez volt az első olyan nyílt mentőautó beszerzési pályázat Magyarországon, melyben az alapfelétel az EN 1789-es szabványnak való megfelelés. Mentőautók területén természetesen partnerünk, a mentőautó átalakítást végző cég szakértelmére is nagyban támaszkodunk.

M.B: Az autók elkészültük után egyesével, vagy egyben kerülnek leszállításra az Országos Mentőszolgálatnak?

S: A szerződés lehetőséget ad előteljesítésre, így feltehetően, praktikussági okokból élni is fogunk ezzel

M.B: Maradnak az eddigi hang- és fényjelzések, vagy új (pl. LED) típusok kerülnek felszerelésre?

S: A megkülönböztető hang- és fényjelzések területén forradalmi váltás lesz. Az összes fényjelző egység LED technológiával működik. A járművek tetejére a Federal Signal Vama által gyártott IWS (Integrated Warning System) integrált megkülönböztető fényjelzés kerül, a LED egységek a jármű tetejének négy sarkán helyezkednek el, a tető vonalába a lehető legjobban integrálva. A többi hang- és fényjelzést is a Federal Signal gyártja és mind szabványnak megfelelő európai tanúsítással rendelkezik. Lesz a járművön továbbá sűrített levegővel működő légkürt.

M.B: Az autók mindegyike rohammentőnek készülnek, vagy egyéb egységek is kialakításra kerülnek majd?

S: Nem tudjuk, hogy az OMSZ milyen célra szánja a járműveket. Mindegyik mentőautó az EN 1789-es szabvány szerinti „C” típusú azaz legmagasabb felszereltségű jármű lesz.

M.B: Mennyiben kezdik az alapoktól az autók építését, a gyári állapothoz képest?

S: A legteljesebb mértékben az alapoktól kezdik a mentő átépítést. Az autót a megérkezést követően igen nagy mértékben szétszerelik, majd megkezdik a szükséges átalakításokat, a különböző részegységek beszerelését, karosszéria, elektromos és egyéb munkákat, majd szépen fokozatosan, lépésről lépésre építik fel a kész mentőautót. A mentő átalakító üzemben szigorúan követik az ISO előírásokat, minden autóra ki van függesztve a gyártási folyamat és azon nyomon követhető, hogy az adott jármű éppen hol tart.

M.B: Milyen garanciát (szervizelés stb.) vállalnak a átadott autókra?

S: 4 év és 240.000 km. Ezen időszak alatt a gyártó által előírt kötelező időszakos karbantartások költségét is tartalmazza az ár.

M.B: Ha kiemelne egyet, a készülő kocsik mely részére lenne a legbüszkébb, melyet önök alakítanak ki?

S: Büszkék vagyunk arra, hogy az OMSZ teljes megújulásának első lépéseiben cégünk is tevékenyen részt vehet. Általunk kerülnek az OMSZ kötelékébe Magyarországon az első olyan mentőautók, melyek már az európai EN 1789-es szabvány szerint készülnek, a hagyományos fehér szín helyett az Európában egyre inkább elterjedt jobb  láthatóságú „lemon” sárga színűek lesznek, oldalukon az OMSZ legújabb – még nem publikált – arculata szerint kialakított matricázással. Az előzőekben már említett integrált megkülönböztető fényjelzés rendszer bevezetésére is büszkék vagyunk. Ezek a mentőautók mind megjelenésükben mind tartalmukban egyedülállóak lesznek Magyarországon. Eddig csak néhány alapítvány engedhetett meg magának 1-1 ilyen színvonalú mentőautót. 

M.B: Sokan nemtetszésüknek adtak hangot, hogy nem valamelyik nagy európai gyártó (Ambulanz Mobile, WAS stb.) nyerte a tendert, mit üzenne nekik?

S: Mi elismerjük, hogy az említett gyártók nagyok, és jó minőségű termékeket készítenek, ez viszont nem jelenti azt, hogy más cégek nem tudnak jó minőségű, európai színvonalú mentőautót készíteni.

Köszönjük, hogy rendelkezésünkre álltak és elkészülhetett az interjú! 

A puding próbája az evés, minden eldől majd a használat során, de a most ismertetett adatokból tényleg a kor igényeinek megfelelő mentőautók ismerhetők fel. Türelmetlenül várjuk őket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr373289533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.