Németországi utam egyik kétségtelenül legizgalmasabb pontja az Ambulanz mobile üzemének látogatása volt. A blogon már sokszor bemutatott mentőautókat gyártják itt a Tigiseket, Delfiseket, Taurisokat és Hornisokat. Ezeket már méltán hívhatjuk mentőautónak. A gyárban érthető okokból kifolyólag nem készíthettem fényképeket, de végül voltak olyan jó fejek, hogy elláttak egy nagy pakk reklámanyaggal, brosúrával, sőt még egy Delfist is kaptam.

Maga a cég 1991 óta létezik, az akkor 7 fővel induló vállalat ma több, mint 125 munkást alkalmaz és évi 700 mentőautót állít össze. A gyártás minden modell esetében külön soron történik, részekre bontva.

Rendkívül érdekes volt látni, hogy mi van a külső alatt. A mentőautónak, MICU-nak készülő Delfisek és Tigisek készülhetnek az alváztól külön épült kasznival, vagy ahogy a magyar Sprinterek esetében is van, az eredeti alvázzal összeépített kasznival. Utóbbi hátránya, hogy ha tönkre megy az alváz az egész autó mehet a kukába, míg előbbi esetén csak ki kell cserélni az alvázat a kaszni alól, valamint ez a megoldás sokkal tágasabb belsőt biztosít.

Az, hogy ezek az autók mentőautónak készülnek, nem csupán felmatricázott, bebútorozott haszongépjárművek egyrészről abból is látszik, hogy a biztonságot plusz merevítők és strapabíróbb kaszni szolgálják. Minden autó plusz oldal, padló és plafon merevítést kap, így mindegy fémketrec az egész. Nem mellékesen pedig, ahogy azt olvashatjuk a gyártó honlapján is a legszigorúbb EU-s előírásoknak megfelelően épülnek az autók, ami a biztonságot remélhetően maximálisan garantálja.

További nagy előnye az autóknak az ergonomikus kialakítás, ami egyfelől üzemanyag kímélő valamint jobb vezethetőséget biztosít. Az autók elektronikájának beszerelésénél arra figyelnek, hogy azok ne zavarják a rádiót és a kommunikációt.

Az Ambulanz Mobile autóinak kétségkívül legérdekesebb része a különleges tetőmodul. Itt foglalnak helyet a LED-es villogók, amik - tapasztalatból mondom - már-már vakítóak. Az, hogy észreveszik a mentőautót szerintem nem kétséges. Oldalanként 1-1, hátul 2 kárhelylámpa, valamint hátul tolatókamera található. Az erős fényű LED villógók 1000 cd fényerősségűek Németországban.

És akkor a legjobb rész, a belsőtér. A praktikusságtól a legapróbb részleteken át a designig minden rendben van odabent.

A kontroll panelek. Találunk egyet a vezetőfülképben és további hármat a betegtérben. Mind egyértelmű, és könnyen tisztítható felülettel rendelkezik. Egyébként az egész belsőtérre jellemző, hogy mivel szinte egyetlen darabból állnak az egyes elemek, illesztéseket nem tartalmaznak. Ez a megoldás rendkívül higiénikus és könnyen tisztítható. Na, de térjünk vissza a kezelőfelülethez. A betegtérben könnyedén állíthatjuk a hordágy befogadó asztalát, a hőmérsékletet (fűtés-hűtés), a belső-külső lámpákat, a tetőn található elszívót vagy éppen a rögzített leszívókészüléket. A vezetőfülkében pedig hasonló megoldású panelt találunk, mellyel a lámpákat és a megkülönböztetőjelzést használhatjuk.

Az ugyancsak egyedülálló belső tér egyébként akrilnitril-butadién-sztirol (ABS) műanyagból készül. Az élek lekerekítettek leginkább a sérülések elkerülése végett. Ami külön tetszett még az a padlózat kialakítása, hiszen nagyon jó a tapadása.

Ahogy a képeken is látszik bal oldalt egy 7 polcos szekrény található, rögtön mellette pedig 5 kisebb-nagyobb fiók. Itt találunk egy rögzített széket, ami talán az egyetlen béna megoldás. Ugyanis a szék mögött és alatt szintén vannak fakkok, de azokat pont a szék miatt elég nehéz elérni. Mondjuk, ha nem teszünk oda semmi olyat, ami azonnal kell, annyira nem zavaró. A gyógyszeres szekrény bal oldalon található, kulccsal zárható és elég nagy. A jobb oldalon pedig találunk két helyet a nagy táskáénak és a gyerek táskának. Ennek tetején kényelmesen elférünk, előkészíthetünk, írhatunk, vagy akármi egyebet tehetünk. Itt található kézmosó, papír stb.

A hordágy középen található, mellette két oldalról 1-1 székkel. A beteg így minden oldalról könnyen megközelíthető, de ha éppen úgy akarjuk akkor bármely irányba elmozdítható a hordágy. A hordágy feletti tető szintén praktikus és jól használható. Az oxigénmaszkokat (max 2) itt csatlakoztathatjuk a rendszerhez. Találunk itt infúzió tartókat és körbe lámpákat, kapaszkodót. A tetőablak is itt található, melyet nyithatunk ha akarunk, vagy akár a szúnyoghálót is kihuzatjuk. Van még egy plusz dolog is. Körbe futó, változtatható színű ledsor. Leginkább gyerekek esetén vehetjük hasznát, másra nem igazán jó. De kellemes nyugalmat áraszt :)

Oldalt még találhatunk szekrényeket, fakkokat, ahol tárolhatjuk a különféle eszközöket stb. És még egy jó dolog. Ha kinyitjuk az oldalsó ajtót egy automatikusan működő fellépőt találunk, ami természetesen visszahúzódik, ha becsukjuk azt. Ezt nem kell rugdosni ;)

Ez persze csak egy konstrukció volt a sok közül. De az biztos, hogy nagyban megkönnyíti a munkát. Praktikus, igényes, okos megoldások mindenütt és persze szép. Tigisben sajnos csak a gyárban voltam, így tejes egészében kész állapotban ne láttam. Talán majd legközelebb.

Ez az én szubjektív véleményem 12 óra használat után. De nem hiszem, hogy bárki csalódna benne.

Nézegess képeket a VW Crafter Delfisről:

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr942218939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fedélzeti kompót 2010.08.14. 21:29:59

egyszer felnövök, akkor mentőautósofőr leszek

soproni1 2010.08.14. 21:58:52

A lényeg, hogy dízel legyen, mert a mentőszolgálatnál mindenkinek gázolajos magán autója van.

f@szh@rcos 2010.08.14. 23:10:14

hejj, ha ilyen lett volna a náciknak 60 éve ... mi már nem lennénk élve :)

Mikrobi 2010.08.15. 00:15:16

Csak félautomata defijük van? Ilyen autóra dukálna a LifePak 15 minimum:-)

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.08.15. 00:27:48

Ez spec egy Corpuls 08/16-os volt. De annyiban sántít a dolog, hogy ugyan vadonat új Delfis volt a gép, de a felszereltség Stollenwerk hordágy, Binz-Systra alapokon és az imént említett defivel. Egyébként én pl. ott tartózkodásom alatt csak új Philips Corpulsokkal találkoztam, igaz szinte mindenki szidja, Lifepak 15 rulz :)

Ez van :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.08.15. 01:31:54

@f@szh@rcos:
Te nem tudtad, hogy mi veluk voltunk?

repecs 2010.08.15. 06:08:22

Árak, felszereltség, technikai adatok?

50-es anyuka 2010.08.15. 06:18:05

Nagyon jó a blog! Ez az autó meg különösen :)
Jók a blinkelt képek is, gratulálok :)

vomit 2010.08.15. 09:24:47

ez valami szakkifejezes lehet
Az autók elektronikájának bézsérélesénél

UNgaaragh 2010.08.15. 09:35:10

Nekem nem jön be külsőre, a villogó (ok, fogalmam sincs, hogy mi a rendes neve...) szerintem nagyon béna. Szóval ha élet-halál között lebegek, törött gerinccel, átszúrt tüdővel, stb., remélem nem ilyen fog a kórházba vinni :P

Almaspite 2010.08.15. 11:53:06

Mindenképpen beleírtam volna a cikkbe, hogy kis hazánkban hogy is történik ez. Ha jól emlékszem, mintha Moldova megírta volna a magyar egészségügyről szóló riportkönyvében. Vesznek egy Merci kisteherautót alapnak, majd ezt alakítják át. Persze az átalakítás közbeszerzéses pályázaton van meghírdetve, azt remélve, hogy így olcsóbb lesz, de a végén két és félszer annyiba fáj az egész művelet, mintha eredetileg egy kész mentőautót vettek volna...

(A kivitelezés hibáiról nem is beszélve...)

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.08.15. 12:23:02

@Almaspite: igen ez kb. így történik itthon. Csak hogy egy kisteherautó korántsem mentőautónak készült. Éppen ezért két matrica, meg néhány szekrény még nem teszi azzá. De hát minden "új" kormány szomorúan konstatálja milyen szarban van a mentőszolgálat, jól meglepődnek, ígérnek és kb. ennyi. De ha történik is valami az is sántít valahol.

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2010.08.19. 15:20:05

@Oppenheim: Tudod mindig sírnom kell, ha ilyet olvasok.
nem értem, hogy erre miért nem izzad ki az aktuális kormány pénzt. előbb utóbb neki vagy közvetlen családtagjuknak is kelleni fog egy mentő, és akkor majd nem fogja érteni miért nem kapott olyan segítséget, mint amire számított...
A post pedig nagyszerű, öröm volt olvasni. ha úgy alakul jöhetnek még képek.

(UNgaaragh)Én pedig remélem, ha az életben még úgy alakul, akkor egy ilyen mentő fog értemjönni lelkes normálisan mefizetett magyar mentőorvossal!

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.23. 16:46:36

@UNgaaragh: nosss...

A kék villogó valóban elég randa, de ha én vérell szennyezném azt a drága jó magyar aszfaltot, akkor biztos, hogy nem ezen aggódnék. Vagy lehet, hogy mégis? Lehet, hogy olyan randavillogós mentőért imádkoznék, amit minden mazsola messziről észrevesz, és ugranának le az útról, hogy az értem siető mentőautó minél zavartalanabbul tudjon közlekedni. Persze lehet, hogy fölöslegesen imádkoznék. Minap is láttam egy balféket, aki olyan szépen behúzódott a mentő elé keresztbe, hogy öröm volt nézni. Pedig ha én láttam és hallottam a közeledő Mercit, akkor neki is látnia és hallania kellett volna. Szóval az a randavillogó az Budapestre csont fölösleges. Persze nézhetjük onnan is a dolgot, hogy ha ez az ára egy amúgy profin összerakott mentőnek, akkor felőlem tehetnek a tetejére karácsonyfát, diszkógömböt, stroboszkópot, vagy amit akarnak.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.23. 16:49:33

Ja, amúgy láttam ám a nyelv-öltögető szmájlidat, semmi gáz, nem lehurrogni akartalak, csak nekem ilyen kretén hülyeségek jutnak mindig eszembe.