Volt már róla szó, hogy idén márciusban ünnepelte 56. születésnapját a rohamkocsi-szolgálat Magyarországon, ami abszolút nem mellékesen a világon az első volt. 1954-ben állították hadrendbe az orvossal vonuló, a kor követelményeinek teljes mértékben megfelelő amerikai gyártmányú Dodge mentőautókat, mint rohamkocsikat.

Immáron tehát Magyarországon a mentők nem csupán szállították a sérülteket, hanem rögtön el is látták. Az ötvenes években fele annyi mentőállomás volt és fele annyi mentőautó dolgozott, ennek megfelelően a mentők átlagosan 30-40 perc alatt értek ki a helyszínre. A mai szemmel csupán klasszikus és gyönyörű autók az elsők voltak tehát a szervezett életmentés kezdetén. Ilyenek voltak a mentőautók bő 50 éve:

Dodge (1954)

photo

Forrás: Schaffhauser Balázs (Flickr)

Austin (1952)

Toronto (1954)

photo
 
Morris Y széria (1944) - Érdekessége, hogy a D-napon is bevetették a sérült katonák szállítására.
 
photo
 
Packard (1942)
 
photo
 
St John (30-as évek)
 
photo
 

Humber Super Snipe (1949)

photo
 

Fiat 1100E (40-es évek?)

photo
 
Katonai mentőjármű T-modell (1949)
 
photo
 

Wiltshire

photo
 
Humber
 
Henney Packard (1954)
 
photo
 
Daimler LRW178
 
photo
 
 
http://www.111emergency.co.nz/Ambulance/Vintage/Mail0009.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr412155824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ae2 2010.07.16. 22:25:47

Úgy sejtem, katonai hagyományai lehettek a piros zászló használatának a valamikori rohamkocsikon. Még gyerekkoromban is piros zászlókkal rohangásztak a NYSA gyártmányú mentőautók a 60-as években, s ezeket a zászlós autókat valóban megkülönböztetett figyelem övezte. Tudja valaki, hogy miért szüntették meg a használatát?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.07.16. 22:25:59

Nagyon furcsálnám, ha a T modellnek bemutatott járgány tényleg 49-es lenne. Szerintem sokkal korábbi.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.07.16. 22:31:03

@ae2: a NYSA-kon az esetzászló volt. Ezzel (is) jelezték a sietség fontosságát. Egyébként épp a napokban született döntés a vörös keresztről. A vöröskereszt levédette azt, így már csak saját emblémaként használhatják, illetve:

"mind béke, mind háború idején a Vöröskereszt szervein kívül csak a nemzetközi egyezményekben meghatározott egészségügyi alakulatok és intézmények, valamint az utóbbiak személyzetének és felszerelésének védelmére vagy megjelölésére használható"

@klarky: valóban korábbi járgány, azonban simán eltudom képzelni, hogy maga a kép akkoriban készült. Tehát az autó akkor volt használatban.

milu vagyok:) 2010.07.17. 00:41:31

@Oppenheim: Kizárnám a fotó 49-es készültét, tekintettel a baseball sapkás emberre, és a háttrében álló piros autóra. A T modellt viszont 1914-19 kozt használták az első világháborúban, amerika belépésekor.
www.wyoptv.org/programming/viewprogram.php?id=1630&aid=2339
umassalumni.com/news/fy09/022209_modelT.html

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.07.17. 01:06:14

@milu vagyok:): valóban, közben másikra gondoltam. A kép leírása ez volt. Persze valószínűbb az első vh, mint a második. Főleg tömeges felhasználást tekintve.
Köszi a linket! :)

groo 2010.07.17. 01:23:53

Hát, a Nysa-hoz volt szerencsém egyszer kétszer, szerencsére zászló nélkül.
Egy-két éve ismét láttam egyet belülről, mai szemmel borzasztó szegényesnek tűnt.
Más kérdés, hogy láttam 123-as Binz-et is, és az is csak mint autó tűnt jobbnak.

Ezekről a Dodge-okról mit lehet tudni amúgy? Hogy kerültek ide?
Egészen tavalyig azt sem tudtam, hogy itthon létezett ilyesmi, pláne, hogy maradt is meg belőle.

A kukorica gyermeke (törölt) 2010.07.17. 07:55:36

Ezek gyönyörűek mind, de a legjobban a Morris Y tetszik. Aaaaaaaaaah! :D

Kulminaator 2010.07.17. 08:11:00

Ó Istenem, de szépek!

epres négercsók 2010.07.17. 08:59:32

Ezt most nem egészen értem.
"...ami abszolút nem mellékesen a világon az első volt. 1954-ben állították hadrendbe..."
Ha a világon az első volt, akkor hogy kerül ide még vagy egy tucat 10-30 évvel korábbról? Nem kötözködés, csak szeretném tudni, mit értettem félre.

Egyébként nagyon jó képek, szeretem nézegetni az ilyen öreg dolgokat :)

belagezabela 2010.07.17. 09:16:15

Tényleg hogy kerülhetett ide egy Dodge? Esetleg Rákosi és klientúrája használhatta? Bár nekik inkább a szu termékeinek kötődése volt autóban.

Sad vagyok 2010.07.17. 09:37:51

A T-Modell nekem is gyanús! 1949-ben kizártnak tartom, hogy használta volna a katonaság...

Iridium 2010.07.17. 09:41:51

@epres négercsók: "Ha a világon az első volt, akkor hogy kerül ide még vagy egy tucat 10-30 évvel korábbról?"
Szerintem a titok nyitja:
"1954-ben állították hadrendbe az __orvossal__ vonuló..." ill. "a mentők nem csupán szállították a sérülteket, hanem rögtön el is látták."
Tehát gondolom a mentők addig csak tulajdonképpen fuvarozták a betegeket a kórházig, míg Magyarországon a rohamkocsikkal egy-egy orvos is a helyszínre sietett, az ellátást már a helyszínen elkezdték.

ledo76 2010.07.17. 09:57:34

@belagezabela: A 2. Világháborúban az amerikaiak sok harci járművet küldtek a SZU-ba segítség képpen. Ezek egy része került hozzánk. Elsősorban nálunk is katonai célt szolgáltak, de polgári célra is be lett fogva egy két darab (mint ez a Dodge)

xahib 2010.07.17. 10:09:27

Végre egy jó poszt a sok idióta blog közül...

mentokblog for president!!

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.07.17. 10:27:47

@epres négercsók: a rohammentő maga, mint ellátó egység. Tehát a világon először itt használták és szerelték fel a Dodge-okat rohammentőnek, mert azelőtt csak kimentek a betegért betették és elvitték a kórházba.

@Sad vagyok: furcsa valóban. Én csak azt írtam ide, ami a kép adataihoz volt írva. A szükség nagy úr, ha csak ilyen jármű maradt, volt (valószínűleg nem sok) akkor biztosan használták. Szerintem. :)