Egy kardiális esemény kezelése közben nem hiszem, hogy bárki valaha azt figyelte volna, vajon mennyi nyála van éppen a betegnek. Pedig úgy tűnik, hamarosan rutin feladat lesz.

http://1.bp.blogspot.com/_vfImvyorvjQ/S7wcyx-DDQI/AAAAAAAADQw/H4zXuBxR-qQ/s1600/NanoBioChip_CREDIT_JEFF_FITLOW_RICE+(1).jpgElső hallásra talán furcsának tűnik, hogy azok a biomarkerek (jelzőmolekulák), melyek szívinfarktusnál előfordulnak vérünkben, megtalálhatók nyálunkban is. Kutatások legalábbis ezt valószínűsítik. A nyál segítségével történő biomarkerek azonosítása segíthet pontosan és gyorsa diagnosztizálni a nem ST elevációs myocardialis infarctust.

A nyál összegyűjtésével - általában egyszerűbb begyűjteni, mint a vért - a prehospitális fázisban gyorsabban és biztosabban tudunk biztos diagnózishoz jutni és hamarabb kezdődhet meg egy célzott AMI (akut miokardiális infarktus) terápia. Legalábbis mindez elméletben így működne.

John McDevitt, PhD, a Rice Egyetem gyógyszerésze fejlesztette ki ezt a "labor a chipen" technológiát, ami lehetővé teszi az imént leírtakat.

Az egész berendezés nem nagyobb, mint ey cipős doboz, így könnyen hordozható és kis helyen is elfér,ami egy mentő esetében alapkövetelmény. Az elemző kártya egy 1 cm²-es rozsdamentes acélból készült chipet használ, melyen több tucat különféle fehérje detektálására képes gyöngy található. Így infarktus esetén a diagnózis olyan pontos, mint a vérvizsgálatok esetén.

A Kentucky Egyetem kutatói 32, nyálban található fehérjét azonosítottak, melyek koncentrációja egy infarktusos beteg esetén magasabb, mint egészséges társainál. A 32 fehérje közül négyet (myeloperoxidáz, C-reaktív protein, mátrix metalloproteináz 9, interleukin 1B), mint a nyál fehérjéinek "ujjlenyomata" azonosítottak. EKG-vizsgálatokkal kiegészítve az új technológiáról úgy tartják, hogy annak megbizhatósága összevethető a szokásos diagnosztikai eljárásokkal.

A cég egyébként nem csupán infarktus megállapítására használható berendezéseket gyárt, megláthatunk itt TBC, HIV, illetve rákdiagnosztikai gépeket egyaránt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr852140812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.09. 23:48:48

na ez az igazi orvosi innovacio

nem ugy mint berci perszonalgenetikas-vepkettos szarai, az csak annyira lesz valaha is orvosi (ertsd: gyogyito) tevekenyseg, mint amennyire a budai maganszuleszet meg maganplasztika az

KenSentMe 2010.07.10. 02:21:22

@a nyugalom megzavarására alkalmas: Ennyire fáj neked, hogy berci híres lett, te meg nem vagy az?:)

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2010.07.10. 07:38:13

Hát ez nagyon érdekes találmány!
Remélem pár éven belül itthon is elérhető lesz, mondjuk a mentőautókban!:-)
Oppenheim, te mindig olyan érdekes dolgokat találsz!!!

lüke 2010.07.10. 07:41:43

csak minél egyszerübben:(
s be se kell a kórházba menni..............

rikavagyok 2010.07.10. 07:59:27

Vérből most is van gyorsteszt, abból15 perc alatt van eredmény... más kérdés, h az infarktus kezdete után 2-3órával válik pozitívvá.
Mindenesetre, legalábbis szerintem ,nem az a lényeg, h miből lehet kimutatni, hanem az időablak legyen minnél rövidebb, és a teszt minnél gyorsabb.
Ha mellkasi panaszos, így is úgyis megszúrod, akkor már csöppentheted is... de 20percet nem fogsz vele molyolni a helyszínen, h most pozitív lett-e, mert ezzel az erővel már fekhetne a pihe-puha kórházi ágyon.

egy maréknyi dollár 2010.07.10. 09:44:53

Üdv.
Mennyibe kerül a masina?
Gyorsabban ad-e eredményt, mint a vérvizsgálat?
Magyarországon használják-e már valahol?

marand22 2010.07.10. 12:00:20

Látszik, hogy aki írta mindezt, semmit nem ért az egészségügyhöz. Semmi szükség ilyesmire a mentőautóban. Pontosan elegendő a beteg panasza, tünete és az EKG, hogy eldöntsék a helyszínen, hogy mi legyen a beteggel. Infarktus esetén semmi szükség arra várni (akár 15 percet, akármennyit), milyen-mennyi az eredménye egy tesztnek. Rikavagyok leírta - teljesen igaz, hogy ma is rendelkezésre állnak ún. ágymelletti gyorstesztek, azonban változó az érzékenységük és a specificitásuk, ráadásul több óra kell a panaszok kezdete után, hogy pozitiv legyen. A mentőorvosnak azt kell eldönteni, hogy a beteget kórházba kell-e vinni, ill. szükség van-e azonnal szívkatéterezésre, ezek eldöntéséhez nem kell más, csak a beteg kikérdezése, megvizsgálása, és egy jó minőségű, 12 elvezetéses EKG.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.07.10. 12:17:10

@marand22: a lényeg az eszköz bemutatása volt, hogy jéé van ilyen is. Egy szóval sem írtam, hogy ezentúl csak ez lesz és minden eddigi dolog felesleges. A teszt 15 perc alatt megmondja esélyes-e a beteg AMIra vagy nem, nem biztos, hogy a magyar viszonylatokhoz tervezték. De az is nagy segítség, ha nem a kórházban kell elkezdeni a vizsgálatot, hanem a beérkezés után percekkel már eredmény születik.

De ilyen hozzáállással minden innováció felesleges, nem? Sőt bemutatni még inkább az.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.07.10. 12:23:22

@rikavagyok: ebben igazad van, nyilván nem arra van a gép, hogy a helyszínen várakozzanak eredményre, meg hasonlók. A szokásos diagnosztikai eszközöket és eljárást használod, csak közben beteszed a beteg nyálát analizálni és kész. Ha beválik a terepen is , akkor van egy jó eszköz, amivel a kórházba érkezés alatt vagy utána percekkel már van biztos eredmény. Szerintem ennyi lenne a lényege.

volvi 2010.07.10. 13:31:35

Alapvetően egyetértek marand22-vel, ennek nincs sok értelme. HA egyáltalán már felmerül a betegnél az AMI, akkor jó eséllyel van vénája (O-M-V, ugyebár), innentől miért ne lehetne alkalmazni a már egyébként is meglévő bedside teszteket? Azoknak ugyanis ezerszer jobb a szenzitivitásuk, a specificitásuk, a gyorsaságuk és az áruk mint egy ilyen innovatív nyálből működő izének... (Ami ugye kénytelen sokkal indirektebb utat használni, azáltal, hogy a nyálba szekretálódó dolgokra épít, amik nyilván lassabban jelennek meg, kisebb koncentrációban stb.)
És mégis: még az ilyen bedside teszteket sem használjuk a mentőn! Na miért? Mert még ÍGY IS túl lassúak, baromi drágák stb.

ETTŐL FÜGGETLENÜL én nagyon köszönöm a bemutatást, érdemes volt ezt elolvasni! (Csak hogy Oppenheimer utolsó megjegyzésére is reagáljak.) Ha mindenki határozottan nem ért egyet, megérni akkor is megérte bemutatni :) Mégiscsak diszkussziót fakasztott...

A privát véleményem egyébként az, hogy nem csak a mentőn, máshol sem fog ez az izé nagyon elterjedni, hiszen mindenben hendikeppelt (tehát az, hogy percek alatt biztos (???) eredmény, az baromira nem igaz; még a vért használó tesztekre sem, nemhogy erre, ld. a nyálra vonatkozó megjegyzésem) a vérből működő tesztekhez képest - egyedül invazivitásban nem. De egy kórházban kezelt betegnél ez aligha szempont... Ha megnézitek a gyártó honlapját, ott mondjuk vannak ilyenek, hogy hsCRP meghatározás nyálból, és abból ISzB rizikó - mondjuk ennek lehet értelme. Háziorvosnál beleköpsz, megmondja jövőre lesz-e infarktusod :) Így el tudom képzelni, de ehhez meg baromi sokat kell javulni szenzitivitásban, specificitásban... és pláne árban!

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.07.10. 13:39:21

@volvi: ezekkel egyet értek. De azért jó tudni mik vannak manapság. A tesztelést hamarosan elkezdik élesben, majd kiderül ott életképes-e az ötlet. Vannak helyek, ahol egy ilyen beszerzése a legnagyobb gond, nálunk meg nem. Addig is hadd játszadozzanak vele ott :)

rikavagyok 2010.07.25. 23:19:25

@Oppenheim:
Ha STEMIs, akkor már az ekg alapján is katéteres laborba viszed. (tfh időablakon belüli, van olyan elérhető közelségben). Ha nSTEMI (itt lenne ugye perdöntő a gyorsteszt) ,akkor jelen álláspont szerint elég 72 órán belül katéterezni, akkor viszont "ráérsz" a kórházban diagnosztizálni.