2008. január 20-tól van érvényben az ún. zéró tolerancia elve, aki iszik tehát, annak azonnal bevonják a jogosítványát. Akinél a szonda elszíneződik, azt előállítják vérvételre, vagy hitelesített eszközzel végzett légalkoholmérésnek (megszondázzák) vetik alá a rendőrkapitányságon, utóbbiakat fogadja ugyanis el a bíróság bizonyítékként.

Ha valakit közúton találnak ittasnak, és nem tudja a vezetést átadni másnak, akkor kénytelen lesz a helyszínen hagyni az autóját. Megmaradtak a korábban is alkalmazott határértékek, azaz 0,8 ezrelékes véralkoholszintig szabálysértés, e felett bűncselekmény az ittas vezetés. Korábban 0,2 ezrelék alatt nem büntettek, ez a múlté.

Ezzel a rendelettel teljes mértékig egyet értek. 2001-ben 2.138 ittasan okozott baleset volt, ebben a biciklisek is kivették a részüket 419 esettel, míg a bevezetés évében, azaz 2008-ban 2.342 ittasan okozott baleset történt. Egy évvel később 262-vel kevesebben haltak meg az utakon. (forrás: KSH)

Itthon tehát 0.0 mg/ml véralkohol szinttel közlekedhetünk, vannak olyan EU-s országok ahol ez az érték 0.8. Készítettem egy ábrát, melyen minden uniós országban hatályos véralkoholszint küszöbértékeit feltüntettem. Jó tisztában lennünk ugyan is, hol, mit engedhetünk meg magunknak. Természetesen a legjobb, ha sosem iszunk vezetés előtt és/vagy közben. Ha pedig balesetet szenvedünk mert ittasan vezettünk, egy nem rég írt poszt segítséget nyújthat.

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr761960094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lakatos Baltazár 2010.04.28. 20:47:00

tehát, mindenki vezethet bebaszva kivéve mi.
a német bebaszhat, az angol bebaszhat, csak mi vagyunk ilyen idióták hogy szopatjuk magunkat.

Lev Menachem 2010.04.28. 23:45:56

@Lakatos Baltazár: nem csak pl a németeknél van annyi önfegyelem hogy nem száguldozik se részegen se józanul, és nem húz el melletted a leálló/busz sávban sem.

majd ha minden surmó rájön itthon is, hogy a kreszt nem azért kell betartani mert megb*sz a rendőr, akkor majd lehet szó engedményről.

(ja és Norvégia meg Svájc mióta EU tag?:) )

MaCS_70 2010.04.28. 23:47:36

Halihó!

0,3 alatt nem lehet büntetni, mivel ilyen alkoholszint "lapjáraton" is előfordul az ember vérében -- az alap anyagcsere produkál ennyit. Nekem volt már 0,2, amikor majdnem 10 éve nem ittam egyetlen korty alkoholt sem.

Ráadásul három éve még úgy tanultam, hogy az akkor kerszerű műszerek ilyen szint alatt már megbízhatóan kalibrálhatatlanok.

Üdv: MaCS

MaCS_70 2010.04.28. 23:53:20

Halihó!

Bocs, 0,2 ezrelék, rosszul írtam.

Ez elég érdekes lehet:
igor.diogenes.hu/download/modszlev/13_mszlev.pdf?PHPSESSID=58b778eea0a674aa7387deaf9372deb6

A zéró tolerancia egyébként csak amolyan propagandaüzenet. A mostani bevezetésekor semmit sem változtak a szabályok, nem volt Btk.-szigorítás, a szabálysértési jog sem lett szigorúbb, legfeljebb a rendőri intézkedések váltak következetesebbé.

Egyébként a 0,5 ezrelék alatti szintnél is (ha csak csekély mértékben is, de) romlik a járművezető képesség. Nem a reflexek, hanem először a szemmozgás válik bizonytalanabbá.

Üdv: MaCS

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.29. 00:13:19

@Lev Menachem: tudom, tudom :) De azért betettem, persze ennyi erővel akár Horvátország is fent lehetne, a 2.0-ban bent lesz :)

Vkat118 2010.04.29. 00:13:22

Jah 0,1 et a szervezetben természetesen előforduló erjedési folyamatok is produkálhatnak, a műszerek se így vannak kalibrálva csak olyan jól hangzik, hogy zéró tolerancia, 1 korsó sört/2deci bort sohasem tudtak kimutatni legalábbis az én esetemben.

Amúgy kicsiny hazánk élhetőségét jellemzi, hogy amíg itt fokozott ellenőrzés van ünnepnapokon a normálisabb országokban kivételesen nőnapra/húsvétra/újévre stb megengednek egy pár sörnek megfelelő befolyásoltságot hatóságilag.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.29. 00:15:06

@MaCS_70: Igen erről olvastam, már mint, hogy a jogszabály azért nem a legvilágosabb. Sajnos. De, ha már nem engedik tovább azt az autóst, valaki lehet hazaér aznap...

babsz 2010.04.29. 00:37:26

szerintem ezek a számok úgy lennének relevánsak , hogy az összes balesetből hány volt ittasan okozott, milyen a balesetek száma a népesség arányában, és hogy néz ki ez más országokban.

az, hogy egy évben csökkent 260-nal az ittas balesetek száma, az semmit nem jelent.
itt Svájcban ahol én élek, szintén esett 11%-ot az alkohol által okozott balesetek száma, pedig ezer éve 0.8 ezrelék a küszöb.

egyébként itt mindenki simán megiszik 1-2 sört - sört és bort a 16 évesek is ihatnak már -, és nem magasabbak a számaik - népesség arányában - mint máshol. lényeges azonban, amit hajlamosak sokan elfelejteni, hogy itt megfigyelésem szerint egyszerűen tudnak normálisan vezetni, iszonyúan le van szabályozva a sebesség (rengeteg fix radar, és bizony sokba kerül a fotó), és a kis 17 éves ilonka is be tud parkolni akárhova, és megáll a zebránál már három hetes jogsival is, tehát más az egész vezetési kultúra. szerintem ez jobban számít, minthogy ihat-e valaki 1 sört vagy egyet sem.

szemesnek áll a világ-aki szemtelen 2010.04.29. 00:38:35

(...) vannak olyan EU-s országok ahol ez az érték 0.8. Készítettem egy ábrát, melyen minden uniós országban hatályos véralkoholszint küszöbértékeit feltüntettem.

Kijózanító nézegetni az EUs lefedettséget a térképen...

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.29. 00:44:27

Természetesen Törökország sem tag.

Vkat118 2010.04.29. 00:45:46

Amúgy le kéne kattanni a Norvégia és Svájc nem EU tag (húúúú, de művelt voltam most) dumáról. Mindenki tudja, hogy nem. De EGT, Schengen és gyakorlatilag az összes szerződés érvényes rájuk. Csak hivatalosan nem EU tagok, mert a nép népszavazáson elutasította, a kedves kormány meg nemzetközi szerződések formájában átvette az EU szerződések 99,9%-át. Szóval ehhez hasonló elemzések során ide szokás őket számolni.

szemesnek áll a világ-aki szemtelen 2010.04.29. 01:03:06

nem kukacoskodni akartam,inkabb az,h a 60's evek végétől folynak tárgyalások, T.ország csatlakozásáról...egyszer ók is tagok lesznek,mi is azok lettünk.

"csak azért maradt nekünk a mákosbriós,
m tudja az egész unió,h nálunk a puni jó!"

Káposztakukac 2010.04.29. 01:19:47

ahogy már macs 70 is írta, 0,2 alatt nicns semmi. nem bizonyítható az alkoholfogyasztás.

Káposztakukac 2010.04.29. 01:32:37

@Slaydo: mondjuk ez konkrétan németországban meg ausztriában pont nem így van. ott is pont az ünnepek alatt mérnek a legtöbbet, talán nem véletlenül. münchenben meg oktoberfest alatt szinte lehetetlen a városi autózást megúszni szondáztatás nélkül.

romesz 2010.04.29. 03:16:15

USA-ban is lehet ittasan vezetni, 2-3 pohar pia nem befolyasolja az emberek nagy reszet.
En ha etteremben vacsorazunk, nyugodt lelekkel megiszom egy felest es egy pohar bort, vagy sört.

magyar bucó 2010.04.29. 07:04:56

Igazi magyaros megoldás. Előírjuk a nullát, és - mert tudjuk, hogy nulla nem is lehet - hallgatólagosan a 0,3 alattit nullának mondjuk.
Igazi jogállami megoldás. Bármikor jöhet egy Görényi és zsákba gyűjthetik a jogosítványokat...

Nulla érték nincs, csak kimutatási határ alatti. Az meg a technológia fejlődésével egyre alacsonyabb. A szervezetben meg keletkezik alkohol, szóval az alapérték sem nulla.

portis · http://www.online-szallas.com 2010.04.29. 07:22:57

Sikerült evvel is a Balkánhoz csatlakoznunk... gratulálok.

Why am I here? 2010.04.29. 07:47:59

S mennyivel tobb (vagy akar kevesebb) per fo, illetve per auto-ra juto baleset (amely alkohol miatt kovetkezik persze) azokban az orszagokban ahol magassabb a hatarertek? Fogadjuk hogy semmivel sem tobb mint itthon.... sot... kevesebbre tippelnem, mivel ott van az itthonrol erosen hianyos vezetesi kultura (altalaban) :)

belagezabela 2010.04.29. 08:42:10

Mindenki okos megint, csak hát nem véletlenül tiltják.

Zetorpack 2010.04.29. 09:04:40

Inkább tiltsák teljesen, mint hogy "még egy belefér" alapon mindenki részegen furikázzon.
Ez azért jó, mert ha azt mondják 0-t ihatsz, akkor 0-t ihatsz, ha azt mondanák mindenki ihat 1 sört, akkor hát basszus, 1 órája volt az utolsó, akkor az már nem számít...

elzee 2010.04.29. 09:15:53

Nagyon szép ez a statisztika, csak nem mondja el a lényeget: az alkoholfogyasztás után okozott balesetek kb. 10%-a esik a a 0,8 ezrelék alá... tehát ha nálunk is engedélyezve lenne, az, mint a világ majd minden országában, akkor sem lenne rosszabb a statisztika...

Nyomek 2010.04.29. 09:19:04

@Zetorpack:
"Inkább tiltsák teljesen, mint hogy "még egy belefér" alapon mindenki részegen furikázzon."
Csak ez a két véglet létezik szerinted?

Szerintem meg kellene alaposan egy jól működő országot szőröstül-bőröstül és mindent következetesen lemásolni. Törvények, hatóságok, adózás stb.

Húsz évünk volt rá, ehelyett az egyik fő kerekasztalbeli rendszerváltó párt most azt hangoztatja, hogy rendszert kellene végre váltani. lol.

Zetorpack 2010.04.29. 09:27:35

@Nyomek: Természetesen nem :)
Csak sarkítottam, de szerinted nem ez lenne? Mikortól számít az, hogy 1 sör belefér? Ha 1 sör belefér akkor 1 feles is mellé, nem? stb..
Elég sok mindentől függ az is, hogy mennyire hat az emberre (kaja, hangulat, mennyit aludt stb). Szerintem jobb a békesség, és hogy nem lehet inni egyáltalán.

Pl, ha valaki alig aludt, megiszik egy sört, én pl tuti bealszom. nos ez nem túl jó vezetés közben :)

robinzone 2010.04.29. 09:38:27

szerintem az emberek kiskorúnak tekintése a nulla százalék. nonszensz, hogy nem ihatok meg egy pohár sört, vagy egy pohár bort egy ebédhez/vacsorához.
fel kell szerelni a rendőröket mindenhol léagalkoholmérővel, mert nevetséges, hogy ehhez a kapitányságra kell menni. o,5 ezrelékig semmivel sem következik be nagyobb koncentrációhanyatlás, mint mondjuk fáradt vezetés esetén, vagy mobilozás közben (kihangosítóval!) sőt, minimális alkoholfogyasztásnál még kicsit javul is a reakcióidő.
igazoltatáskor fújás, aki alatta van, mehet, a többiekkel folytatják a diskurzust. ez lenne a normális.
azt a fentebb idézett statisztikát pedig mindenki figyelmébe ajánlom, hogy 1o% alatti a o,8! ezrelékes határ alatti alkoholos befolyásoltság miatt okozott balesetek száma. a többiek jóval többet ittak, nekik mindegy, mennyi a határ.
de nekem, normális, jogkövető á.polgárnak, aki azért szeretne normálisan is élni, NEM!

elzee 2010.04.29. 09:41:52

@Zetorpack:

szerintem meg nem jobb. Pl. a vendéglátásban ezután az idióta szabály után mérhetően csökkent a forgalom. Aki tudja magáról, hogy egy sör után elalszik, az valószínűleg nem fog ezután sem inni. De azért vannak sokan (és ők a nagyobb tömeg) akinek semmiféle gondot nem okoz egy pohár bor vagy sör elfogyasztása... miért kell mindenkit gyermeknek nézni?

robinzone 2010.04.29. 09:43:33

@Zetorpack: ne feledkezzünk meg arról, hogy egyelőre a normális emberek vannak többségben. lehet próbálozni a töménnyel, de tudnia kell az illetőnek, hogy ha megbukik, nagy árat fizet, mert MINDEN rendőrautóban van légalkoholmérő. ne legyünk már okosabbak európa civilizáltabb felénél! csak tudják, mit csinálnak ezügyben! nézz a térképre, és gondolkozz ezen!

Horvátországban mi a helyzet? Szerintem hiba volt kihagyni a legfőbb magyar autós úticélt!

robinzone 2010.04.29. 09:44:39

rendőrautók mérővel: mármint ez lenne az ideális

elzee 2010.04.29. 09:45:19

@robinzone:

Horvátországban megbukott a "zéró tolerancia", ha jól tudom, 0,5 ezrelék a határérték.

robinzone 2010.04.29. 09:56:07

ausztráliábn pl úgy van, hogy alkoholegységeket találtak ki. o,3-as sörök vannak, nem félliteresek. egy ilyen sör = egy pohár (2 dl) bor = egy tömény. Kb. Ezzel lehet számolni. Kint mindenki tudja, hogy az első órában egy férfi 2 egységet "vehet magához", utána óránként egyet, egy nő óránként egyet. ezzel még lehet vezetni.
ÉS!
Nem azt keresik, hogyan lehet ez alól kibújni, hanem SEGÍTSÉGNEK veszik ezt az AJÁNLÁST, amihez igazodni lehet. (vö.: egy százhúsz kilós hentes kicsit többet enged magának, egy 45 kilós hölgy kevesebbet) Ez pedig ugye hozzáállás kérdése. Ebben vagyunk nagyon lemaradva. (ti. nálunk ami nincs leírt törvényben/rendeletben tiltva, azt szabad. ott többet szabad, cserébe jóval biztosabb a lebukás, és egyértlműek, nem túlbonyoljtottak a szankciók)
Pl. 11o a max sebesség, aki gyorsabban akar haladni, menjen repülővel. speed camerák minden második sarkon, a rendőrautókban meg olyan ketyerék, hogy az szemből jőve is be tud mérni!!! (ez utóbbi sajnos saját tapasztalat: 12o km/h, 15o AUD :) )

robinzone 2010.04.29. 09:56:49

@elzee: kösz. már megint a lenézett rokontól kell tanulnunk!:)

robinzone 2010.04.29. 09:58:56

tehát a rendőrautó is közlekedik, veled szemben, gyk.

MaCS_70 2010.04.29. 10:03:12

@romesz:

Halihó!

2-3 pohár pia már érdemben rontja mindenki periférikus látását, sőt, ennyi alkohol már reflexlassulást is mindenkinél okoz.
Érdemi szakmai vita a max. 2 dl. bornál van, ahol a reflexlassulás (a többségnél) még nem jelentkezik és a szemmozgás koordinációjának romlása is minimális (szintén a többségnél).

A magyar közlekedési kultúra szerintem viszont még nem teszi lehetővé a részleges megengedést, úgyhogy én maradok a teljes tiltás híve (ami ugye nem a 0,000 %-os váralkohol-tartalmat jelenti).

Üdv: MaCS

Vkat118 2010.04.29. 11:57:39

Azt is figyelembe kéne venni, hogy a zéró tolerancia óta nagy tömegben szoktak át a 1-2 sör után vezetésről az emberek a betépek azt úgy se ellenőrzik-re.

MaCS_70 2010.04.29. 14:01:36

@Slaydo:

Halihó!

Ezt nem egészen értem.
A bódult állapotot egyre komolyabban ellenőrzik.

Üdv: MaCS

Vkat118 2010.04.29. 15:58:18

Hát felénk nem igazán, ismerőseim úgy be voltak tépve, hogy megálltak röhögni a korforgalomban kb.10 percre(éjjel), rendőr fújatott velük egy szondát és kész.
Hogy ellenőrzi? Megkér, hogy pisilj a helyszínen? Ha használsz szemcseppet, nem hagyod a dekket a kocsi hamutáljában és képes vagy 3 percen keresztül komoly maradni, nem vágja le a rendőr, hogy be vagy szívva. Max. sejtheti, de ez kevés az alapos gyanúhoz amivel drogtesztre kényszeríthetne. Instant THC teszt meg nem létezik.

vorin68 2010.04.29. 20:46:40

Az a nagy igazság,hogy közel 25 éve vezetek és baleset mentesen.Ebből 10 éve úgy,hogy nem merek beszállni a kocsiba józanul.Amit manapság művelnek az úgy nevezett sofőrök az vicc.Félek tőlük és hamarabb megbüntetném őket,mint engem pl.:egy fél liter vodka után.
Ez mind duma és alkalom a lehúzásra,semmi más.Mint a nagy Uniós akciók,meg a biztonsági övért való büntetés.(melyik rendőr nem sza..-á le,ha ott maradsz).Mindenben az elsők vagyunk.Célba értünk Magyarország.

Vkat118 2010.04.29. 21:51:05

vorin68:

Ne haragudj de valószínűleg alkesz vagy, ha mindig piásan vezetsz. Tény, hogy egy kis piától akár jobban is vezethet az ember: Pl. én elég picsásan parkolok de két sör után bármilyen kis helyre tökéletesen állok be. De veszélyes ezzel játszani, könnyebben belemegy az ember felelőtlen dolgokba. És az alkohol pont a józan ítélőképességet veszi el, pl amikor járni már nem tudsz de még vezetnél, mert úgyis olyan jól vezetsz részegen. Fizetni kell a taxit a bulikból hazafelé menet, olcsóbb mint ha kétévente egyszer elkapnának, meg kényelmesebb is. Pláne olcsóbb és kényelmesebb, mintha elütnél valakit.

Biztonsági öv is egy jó kérdés. Az én szüleim pl. csak azért vannak még életben mert nem voltak bekötve amikor karamboloztak. Kirepültek a kocsiból amiben egy centi élettér nem maradt. De lehet, hogy az esetek 80%-ban jobb ha be vagy kötve, én beszoktam magam de egyszerűen bennem van a megszokott mozdulatsor: váltózár, motor, lámpa, öv, indulás:)

Girhes Joe 2010.04.30. 13:17:24

Nekem nem az a bajom, hogy mennyit lehet meginni vezetés előtt (Magyarországon elvileg semennyit), hanem azzal, hogy MENNYI IDŐVEL lehet inni vezetés előtt? Minden híreszteléssel szemben én úgy tudom, hogy az alkohol nem lineárisan bomlik le, ezért k...va nehezen megy le nullára. Hiába vagyok tök józan 1 sör után 2 órával, mégis bemérik, és pont azt nem tudom, mennyi ideig mérhető be... akkor mégis mennyit várjak ivás után, hogy vezethessek? 3 órát? 6 órát? 1 napot? 1 hetet? :) Na erre nem válaszol soha egyetlen nulltoleranciahívő sem...

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.30. 13:26:17

@Gergő77: Jó kérdés. Ez egyéntől függ és természetesen a bevitt alkohol mennyiségétől és minőségétől, ezalatt az alkoholtartalmát értem. A poszt alján található alkoholszint kalkulátor egy megközelítőleges eredményt ad a bevitt alkohol mennyiség után várható felszívódás idejéről.

Ha esetleg egy rendőr olvassa a posztot megírhatná a tapasztalatokat, megköszönném!

romesz 2010.07.30. 19:42:43

@MaCS_70: ez csak egy teves teoria.
De jol hangzik es akik tamogatjak szivesen hozzak fel mint tenyt.
Persze biztos van akit befolyasol ez a mennyiseg is, de azok tudjak ezt es nem isznak.
Kulonben nekem 8, az biztos aki berugva ul kormany melle az egyenlo egy idozitett bombaval.
De akkor ide johetnek azok akik fardtan vezetnek, vagy torottt vegtaggal.