Egy újabb ábra, még 2008-as adatokkal. Mentőszakorvossal kivonuló rohammentők rendelkezésre állása Magyarországon.

A bejegyzés trackback címe:

https://mentok.blog.hu/api/trackback/id/tr591915211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

YomaMan 2010.04.13. 11:28:39

Helló!
Szóval ha jól értelmezem akkor 2008-ban például csak 8,6 százalékban valósult meg az, hogy mentőszakorvossal vonuljon ki rohamkocsi Győr-Moson-Sopron megyében, miközben például Borsodban az esetek 100 százalékában szakorvossal vonult ki a ROKO?Ez a 8,6% igen kevés sajnos...Kíváncsi lennék, hogy azóta mennyire változott a helyzet...

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.13. 11:38:36

@YomaMan: Üdv!

Igen jól értelmezed.

Kerestem egy csomót statisztikát, de vagy én vagyok béna és nem találok, vagy nincsenek neten. Valószínűleg azért javult a helyzet. Baranya-, Hajdú-Bihar- és Csongrád megye 100%-a nem meglepő, hiszen itt orvosi egyetemek vannak. De a többi megyében a helyzet nem túl rózsás, azóta - hangsúlyozom megint - nem tudom mennyiben változtak a számok.

YomaMan 2010.04.13. 14:12:50

@Oppenheim: Szia Oppenheim!
Szerintem nem te vagy a béna,hanem tényleg nincs a neten.:) Az orvosi egyetemes városokon nem lepődtem meg, viszont a többi eredményt azt lehangolónak tartom...Tudom, hogy a mentő fizetés az nem nagyon vonzza az orvosokat(a magyar egészségügy sem), de ez akkor is elgondolkodtató, hogy a megyék nagy részében csak nagyon ritkán fordul elő néhány mentőszakorvos az autókon...

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.13. 15:05:59

@YomaMan: Ugyan akkor mentőtisztek egyre több helyen vannak megfelelő számban, igaz nem minden állomáson.

Viszont az, hogy orvos van a kocsin a nyugati országokra abszolút nem jellemző. Általában ketten vannak egy kocsin. Ápoló (EMS) és mentőtiszt (paramedic). Orvos pedig a kórházból irányítja őket, tanácsot ad stb. Mentőtisztnek is megvan minden képesítése és jogosultsága használni mindazt, amit az orvosnak (illetve, ami a mentőn van).

YomaMan 2010.04.13. 15:31:00

@Oppenheim: Sajnos viszont még van jó pár állomás ahol nincs ESETkocsi szervezve, pedig nagy szükség lenne rá vagy csak napi 8-12 órában van, sőt az országban van olyan terület ahol még állomás sincs, pedig nem valósul meg a 15 percen belüli kiérkezés sem. Először az ilyen dolgokat kéne megoldani, állomásokat építeni, ESET szolgálatot fejleszteni, az autókat megfelelő felszereléssel ellátni stb...

Kedves Oppenheim!
Felétek különben mennyire népszerű a mentő hivatás?Sok a jelentkező ápolónak, gépkocsivezetőnek?

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.13. 16:23:04

@YomaMan: Igazad van abszolút. Habár most odaítéltek az OMSZ-nak egy elég nagy összegű EU-s és talán félig-meddig állami támogatást, melyből ELVILEG épülnek új állomások, jönnek az új kocsik, talán még munkaruhára is futja. Hogy a mentésirányítás korszerűsítéséről ne is beszéljünk... De, hogy mikorra és mi valósul meg persze már más kérdés.

Mifelénk (itt középtájékon:) a hírek szerint nem, hogy felvennének, még létszámstop is van, nem először. Sokaktól hallani, hogy lassan elmennek a körülmények miatt. Véleményem szerint (külföldön működik) a két személyes modell, ha lehet így nevezni nem lenne rossz megoldás. Azaz egy mentőtiszt és egy ápoló, vagy orvos és mentőtiszt. Persze ehhez jóval több vonulni képes mentőegység kéne. De majd meglátjuk, csak lássuk végre...

Ugyan, itt nem politizálok, egy idézetet azért bevágnék most, már csak a későbbi számonkérés végett is:

Részlet a Fidesz egészségügyi programjából:

"...A Fidesz – Magyar Polgári Szövetség változatlanul
állami feladatnak tekinti a mentőszolgálat fenntartását
és működtetését. Ennek érdekében kormányra
kerülve egységes szervezetű és biztosított
finanszírozású, éjjel-nappal és minden településen
riasztható mentőszolgálatot alakítunk ki, valamint
kiemelten kezeljük a mentőszolgálat fejlesztését.
Fejlesztjük a sürgősségi ellátás országos hálózatát
és vállaljuk, hogy a mentő az ország bármely
pontjára 15 perc alatt odaér...Egészségügyi életpályamodellt dolgozunk ki
az orvosok, az ápolók és a szakszemélyzet számára.
A bérek emelésével hosszú távon megteremtjük a stabil és kiszámítható boldogulást, gátat
vetünk az orvosok nyugatra áramlásának. Célunk,
hogy ne kelljen többé az orvosoknak, gyógyszerészeknek
és ápolóknak szégyenkezve szembenézniük
a társadalommal..."

YomaMan 2010.04.13. 18:26:45

@Oppenheim: Én fél évvel ezelőtt adtam be a jelentkezésemet az Országos Mentőszolgálathoz....Azóta sajnos semmi hír:( Nagyon jó lenne ha ez a régi álmom valóra válna...

Ezt a kétszemélyes modellt Te úgy képzelnéd Magyarországon, hogy a most meglévő mentőegység típusok mellett jelenne meg ez az új típus?

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.13. 18:34:47

@YomaMan: Ápolóként szeretnél dolgozni? OKJ-s vizsga megvan? Az nagy előnyt jelenthet. Sajnos nem könnyű bekerülni, az biztos. Kevés a státusz. Persze ez s régió függő (szerintem). Az meg szintén nagy ritkaság, hogy a lakóhelyedhez legközelebb kerülj.

A kétemberes modellt, a mostani helyett gondolom. USA, Kanada, Németország Anglia is azt hiszem, mind-mind ezt a rendszert használják. Persze össze kell komolyan hasonlítani, megéri-e, meg úgy sem rajtam múlik... Ezekben az országokban azért sok minden nagyon másképp megy.

A jelentkezéshez meg kitartást, ha meg nincs OKJ-s bizonyítvány szeptemberben elkezdeni gyorsan! :)

YomaMan 2010.04.13. 19:12:23

@Oppenheim: Igen, ápolóként szeretnék dolgozni, az OKJ nincs meg. Úgy gondoltam érettségi után egyből jelentkezem, végigjárom szépen a ranglétrát, hát sajnos nem így lett... Ezért utóbbi pár hónapban elgondolkodtam, hogy jelentkezem szakmára és szeptembertől elkezdem, hátha több esélyem lesz.
Nagyon szépen köszönöm kitartásban nincs hiány:)

Lehet hülyeséget fogok mondani, írtad, hogy te a mostani helyett gondolnád az új modellt.Esetleg valamikor bevezetésre kerülne a két emberes modell, akkor mi lenne például a sok gépkocsivezetővel? A modellre való felkészülésként esetleg beiskolázni őket mentőápoló szakmára(persze az OMSZ költségén)?

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2010.04.13. 19:23:38

@YomaMan: Hajrá! Hajrá!

Az, hogy a gépkocsivezetők egyben ápolók is legyenek nem új keletű elgondolás. Természetesen csak teljes átalakítással és némi kivárási idővel menne. De én ehhez nem értek, nem is látom át a rendszert, azt sem, hogy egyáltalán ez lehetséges lenne-e, illetve itthon lenne-e értelme. Ami, biztos, kint ez van sok helyen.

EMS és Paramedic egyformán vezet, az eset súlyossága dönti el, de leginkább utóbbi látja el a beteget, valamint kórházba menet folyamatos összeköttetésben vannak a fogadó kórház sürgősségi orvosával. De pl. mentőhelikopter is kétszemélyes mentőegység.

Kint USA-ban pl. 3 szint van kb. több ezer dollár (önköltség) eljutni a legtetejére, tehát paramedikusig. Sajnos itthon sem fizeti az OMSZ az oktatásokat. Pedig jó lenne a folyamatos továbbképzés. De amíg a betegellátásra sincs meg a megfelelő keret megértem, hogy nem erre fognak költeni. Az a legfontosabb.

YomaMan 2010.04.13. 19:37:50

@Oppenheim: ,,De amíg a betegellátásra sincs meg a megfelelő keret megértem, hogy nem erre fognak költeni. Az a legfontosabb." Igen ez így van. ,,A beteg java a legfőbb törvény!"

Meg úgysem a hozzád hasonló szakdolgozó és nem a hozzám hasonló érdeklődő laikus véleményét kérik ki, ha be szeretnének vezetni egy új modellt.

egogegó 2011.07.02. 21:21:14

Üdvözlök mindenkit!Le nyomtam 28 évet a cégnél, közben a mentőtisztim nem sikerült, de elvégeztem a diplomás ápolóit.Ezt figyelembe sem veszik, ezért elmentem egy kórházba sürgire, de hát mégis a mentés a szívem csücske, gondoltam vissza mennék.Biztattak, hogy értesítenek, ha lesz hely, azóta is le tojnak. Az állományt feltöltötték az utcáról. Hozzák az új kollégák "bajtársak" a beteget (tisztelet a kevés kivételnek) gőzük nincs az egészhez. Higgyétek el pénzről szól az egész, senkit nem érdekel a beteg! Az irányítás már akkor katasztrófa volt, amikor eljöttem, sőt lovat adtak alájuk. Sikerült szítani a tüzet a kivonulók és az okosok között. Régebben is volt fluktuáció, főleg a nagyobb városokban, de aki szível csinálta azt szinte elzavarni sem lehetett, pedig soha sem voltunk túl fizetve. Az emberi tényező meg volt és a Toyota is klasszis volt a Nysa-hoz képest, természetesen az eszközök is cserélődtek. De valami elmúlt, a varázs?